Nieuwe #8 lijn

Started by Zenith, October 27, 2016, 06:46:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zenith

Ik ben op zoek naar een nieuwe lijn. 
Meestal vis ik in ondiep polderwater met streamers op snoek.

Nu zag ik de Airflo Ridge Striper/Pike http://www.dyckers.com/details.php?pid=1077 regelmatig voorbij komen in mijn zoektocht.

Heeft er misschien iemand ervaring met deze lijn?
Wat zou een alternatief kunnen zijn?

jo flyfishing

Floating gebruik ik Scientific anglers mastery BFT (big fly taper) waar ik tevreden van ben.
Intermediate heb ik net een Rio Intouch Pike gekocht, werpt prettig, maar voorolopig nog geen schub aan gehad, maar dat zal niet aan de lijn liggen.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

Niet met die specifieke lijn, wel met 2 andere ridge lijnen en die vind ik erg fijn.

merijn1982

Ken deze lijn persoonlijk niet. Ken wel veel mensen die m naar volle tevredenheid gebruiken ( jullie kennen willem romijn wel die al die filmpjes maakt, hij gebruikt m ook )
Zelf heb ik een di7 striper lijn en ben daar erg blij mee!
Tight lines!!

Ochi

Hoi,

ben zelf helemaal om naar de Wullf Ambush lijn voor snoek.
Korte belly, wel zo fijn met die grote streamers.

Airflo coldwater stripper lijn gebruik ik graag voor de zeebaars in intermediate versie.

Greetz Ochi

p.forel

Beetje zwaar lijntje die ambush   Niks voor mij dus hou mijn hengels liever heel

Ben Tabak

Kijk ook eens naar de Guideline Pike!
Heb ik al jaren met veel plezier intensief in gebruik zonder een spoortje van slijtage....

Grt. Ben

Mettrop

Ik heb deze lijn op mijn #8, en hij bevalt mij prima! Nou ben ik nog vrij onervaren, dus ik heb nog niet met tientallen andere lijnen geworpen, maar ik kan er goed mee uit de voeten

Ochi

Quote from: p.forel on October 28, 2016, 09:19:55
Beetje zwaar lijntje die ambush   Niks voor mij dus hou mijn hengels liever heel

Zwaar? Gewicht in grammen en grains is gewoon hoor.
Ik kies het gewicht wat bij mijn hengel past en de lijnklasse komt prima overeen.

Mag aannemen dat je voor snoek toch geen zwabberstokkie gebruikt P 😜
Als je een hengel breekt door een zware lijn heeft dat wel een andere oorzaak.
1 of 2 lijnklasse hoger is voor een goede hengel echt no problemo gooit alleen vaak niet lekker meer maar dat is wat anders.

Zweden1963

Ik ben ook voor de Lee Wulff Ambush Triangle Taper J3 Fly Lines
Heb er verschillende van tussen de WF8 tot WF14 ze gooien als een tierelier je hoeft er weinig voor tedoen voor streamers is hij ideaal.
Het is een Short belly dus weinig valse worpen een is meestal genoeg het is ook nog een lijn die niet na beneden donderd......... nog mooi presenteerd ook nog.
Voor Denemarken,zeeforel vissen ideaal denk dat je niet meer dan de helft van je worpen zult maken met deze lijn.
Rein.

Zenith

Zo, dat wordt er niet makkelijker op ;)

Zijn er ook lijnen bij die voor meer geschikt zijn voor minder ervaren vliegvissers of maakt dat niet zoveel uit?

p.forel

1 of 2 klasse hoger no problemo  nee breken zal hij niet maar je carbon geeft wel tekenen van vermoeidheid
En voor de meeste die weten niet wat hun hengel vraagt.  Is hij geklasseerd volgen aftma klasse die kijken niet naar grains

8# zou volgens de aftma regels 13,6 gram wegen. De wulff weegt 290 grains of wel 18,7 gram
Nou klopen de meeste hengels niet maar je zou dus een echte 8# hebben en dus met een veel te zware lijn gooien
Kost je de hengel  na 1 seizoen werpen is hij niet meer wat hij geweest is kwa snelheid en flex
Je zal voor je aftma 3 maar zo'n lijn aan schaffen  een hengeltje wat volgens aftma 6,48 gram vraagt
En je wulff Ambush #3 weegt even  11,3 gram 

Nou scheelt het de lijn is eigenlijk ontworpen voor rolworpen in kleine ruimte dus als je je daar aan hou zal het wel mee vallen met het slopen van je dure stok

Zweden1963

Dat zou dus ook inhouden dat je nooit grote vissen eraan moet krijgen alleen kleintjes..........anders komt er teveel kracht op je hengel en en dan is hij niet meer wat hij ooit geweest is 😳😩😜😂
Goed verhaal😉👍.

Rein.

p.forel

Jij vangt dus duizend vissen per dag ik niet maar werp wel duizend keer per dag.
En heb hier wat hengels staan waar je geen deuk meer in pakje boter gooit na 1 seizoen snoeken.
Ook hengel waar ik alleen mee OVM viste 1 seizoen te zware lijn  en over er mee 
Maar vis zoals je lekker vind geef alleen tip dat je uit moet kijken met zo maar wat kopen




Zweden1963

P.forel
En ik gooi mijn lijn ook niet 1000x per dag eruit vandaar dus ook de Ambush line van Wulff 😉LOL
Geef alleen maar weer wat ik een goede lijn vind,voor een ander kan dat niet zo zijn.
Dat geld het zelfde voor hengels of hengel/lijn combi ik vind dat persoonlijk het beste is omdat zelf te testen.
Kijk of vraag als er een in de buurt woond en gaan gewoon even werpen dan weet je het snel genoeg😉.
Ik zelf hou van een strakke/stok voor hoge line speed een ander houd weer van een gegevingsgezinde hengel en doet het iets rustiger aan.

Rein.

p.forel

En ik geef alleen maar aan dat de ambush eigenlijk voor rolworpen/ spey worpen ontworpen is
En bij gebruik met overhead cast voor problemen kan zorgen voor de hengel overbelasting

Floor

#16
Technische gezien zijn die airflo lijnen uitstekend. Ik gebruik graag airflo lijnen en dan vooral de delta spey lijn. Of de lijn voor jou en jouw hengel geschikt is? Geen idee. Misschien mag je hem eerst uitproberen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Ochi

P.Forel,

13,6 gr op een #8 is voor mij een zwabberstokkie dus.
Shootingheads van 13/14 gram gebruik ik op mijn #6

Mijn Loop Opti power 8 vraagt tussen de 17 en 21 gr.
Mijn BVK 9 gooi ik tussen de 300 en 350 grain dus zeg maar 19/23 gram.

Nu zal de aftma discussie wel weer komen.
Deze is uitgevonden in de vorige eeuw en mijn 8 zal wel een 10 zijn maar in 2016 is dit nu eenmaal de ware wereld.

Greetz Ochi





p.forel

#18
Waarom discussie  als. Loop het zelf al niet goed doet of aftma of gram/ grain  niet beide en dan totaal verkeerd
Voor jou LOOP misschien  wel maar er zijn ook andere merken en die komen nog wel bij de aftma standaard in de buurt .
En daar staat geen werp gewicht op in gram of Grain

Dus daarom is het nooit verstandig om zo maar lijn advies te geven zonder dat je weet voor welke hengel

Plantje

Zenith, ben je ervan op de hoogte dat de aftma indicatie op een hengel en lijn vaak niet 100% is? (In de ogen van sommigen is dat een zwaar understatement en anderen zullen het wat overdreven vinden)
Heb je ook wel eens van common cents gehoord om de werkelijke aftma klasse van een hengel uit te vinden?

Zenith

Nee daar was ik niet van op de hoogte, maar ik me er wel wat bij voorstellen.
Als ik meerdere lijnen moet gaan proberen wordt het wel een dure aangelegenheid.
Ik heb inmiddels de Airflo lijn besteld.

Plantje

Mooi zo! Veel plezier met de lijn!

Mocht je wat tijd over hebben (of het is donker en/of geen visweer) Google dan even op die common cents zaken. Interessant om even wat in mee te pikken. Er gaat zo'n beetje een hele wetenschap schuil achter aftma classificatie

Floor

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.