Het verslag...Oostenrijk vliegvissen aan de Taurach

Started by Sieger, July 12, 2011, 19:08:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Heb inmiddels een blog aangemaakt.....
http://tight-loops.nl/?p=911

Een echt geweldig plekje ...



Mooie vis...

Beekforel 42 cm...


Beekforel...


Saibling...


Rolf Renell met vangst... :D


En ikke in actie, niet groot maar bere sterk daar in dit heel sterk stromende water...






Sieger

HappyFisherman

Wat een staart en een muil zit er an zo'n Saibling! Prachtige kleuren ook, wat is daarvan de NL naam trouwens?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

eigenlijk is die Saibling nog mooier dan de forellen

prachtig riviertje

BV


Sieger

Quote from: BV on July 12, 2011, 19:42:27
Ik dacht dat Bronforel =  Saibling

Zou heel goed kunnen... Saibling klinkt zo leuk...  ;)


Sieger

Johan


Sieger

Toch even tijd gevonden... Voor de grote foto's ff naar mijn blog: http://tight-loops.nl/?p=911

Op de 1e Eifeler Fly Fish Meeting in Birresborn  was ik de gelukkige om één van de hoofdprijzen te winnen. Een volledig verzorgd 2-daags verblijf in Oostenrijk. Ik had er zelf nog maar een extra dagje aangeplakt en  zondag 3 juli was het dan eindelijk zover: de trip kon beginnen. Alles ingepakt en hup in de auto... 980 km voor de boeg, dus tijd genoeg om me alvast te verheugen.


Prachtige stek met zeer snel stromend water...

Ik kan je nu al verklappen dat mijn verwachtingen volledig uitgekomen zijn.... Prachtige stekken, mooi super helder en zeer snel stromend water en ongelooflijk sterke vis..... Prachtig.....

De uitvalsbasis...


Gasthof zur Post....

Het 'basiskamp' voor de komende dagen was Gasthof zur Post in Untertauern. Een werkelijk prachtige gasthof zoals je die eigenlijk ook in Oostenrijk verwacht. Maar de term 'gasthof' vind ik in dit geval te kort schieten. De familie Kohlmayr bestiert hier een werkelijk geweldig hotel, met een zeer goede keuken, prima wijnen (en andere drank ;-) ) maar bovendien kent de gastvrijheid daar geen grenzen. Met open armen wordt je ontvangen, zeer vriendelijk te woord gestaan en niets is teveel. De kamers zijn bovengemiddeld, met passende bedden ook als je iets langer bent en van alles voorzien... Op verschillende avonden wordt er iets bijzonders gedaan. Op één van de avonden dat ik er was wordt er boven op de alm, in hun eigen Almhütte een varken aan het spit gebraden en geserveerd met heerlijke traditionele Oostenrijkse gerechten... Super gezellig en lekker!


Varken aan het spit ... Heerlijk!


Männergruppe auf Angelreise... ;-)

Het mooiste is misschien wel dat men daar een eigen stuk van de Taurach in pacht heeft van maar liefst 18 km lang. Daarnaast nog een heel mooi bergmeer bomvol met vis. En dat alles voor een zeer schappelijke prijs...

Het Vissen...

De Taurach is een echte bergrivier. Het water is erg koud (kramp in mijn kuiten) en stroomt voor mij ongewoon hard (alweer kramp... ;-) ). Het is bovendien gewoon doorzichtig en op grote stukken kun je de vis zien liggen. Op zich is dat heel mooi.... Je kunt je echt gericht op 1 vis richten, maar het heeft ook het nadeel dat de vis jou ook snel in de gaten heeft. Even teveel boven het water hangen en de schaduw verjaagt de vis....


Vissen en Vangen op zeer helder water... Rolf Renell...

Het vis bestand is erg gevarieerd. Van nature zitten er beekforellen, bruine forellen en saiblingen. Daarnaast wordt er eens in de zoveel tijd regenboog forel uitgezet. Inmiddels is de regenboog echter ook zover dat deze zichzelf voortplant op de Taurach, dus ook eigen broed... Mooi...


Mooie 40+ Regenboogforel... Supersterk...

Dit stuk Taurach, dat door de familie Kohlmayr wordt beheert, is 18 km. lang dus 3 dagen is lang niet genoeg om alles te zien, laat staan te bevissen. Het water kent veel verschillende stukken. Van wat ondieper (kniediep) water tot stukken waar het zeer snel afdaalt met veel pocketwater.


Moeilijk en mooi pocket water...

Makkelijk vissen is het niet. In de eerste plaats moest ik erg wennen aan de grote snelheid van het water. Geen lange lijnen vissen dus, maar korte lijnen uit de hengel en meter voor meter het water afvissen, tot ik de vis begon te zien en ik gericht die ene vis kon gaan vangen... Spannend en mooi...!


Mooie Saibling... Wat een kleur!

Naast de Taurach is er ook een mooi bergmeer dat ook met de vergunning van het hotel te bevissen is. Als je een beetje vroeg daar bent, waan je je "alleen op de wereld"... Zoveel rust, koebellen op de achtergrond en een prachtig uitzicht.... en nog mooie vis vangen ook!


Bergmeer vol met vis... en heerlijk rustig...!

Ik heb deze 3 dagen met heel erg veel plezier gevist, niet in de laatste plaats omdat ik er ook weer een aantal Duitse vrienden heb gezien met wie ik lekker op stap kon (mannen bedankt...).... Ik heb heerlijk gevangen en heb eerlijk gezegd nog nooit zulke sterke vis aan de lijn gehad.... Toch wel wat anders een forel uit de Kyll of hier uit de Taurach.. Heb ondanks dat het voor die periode eigenlijk 'slecht' was (veel temperatuurs en druk wisselingen) toch zo'n 50 vissen weten te vangen en dat vind ik helemaal prima...


1e vangst ... 40+ Beekforel... :-)

Deze had ik wel...... niet zo groot, maar wel leuk en sterk...



De vissen die ik niet gevangen heb - 3 heel grote vissen verspeeld door gebroken onderlijnen (20 honderdste...!!!)- en de andere 17,5 km water zijn voor mij meer dan voldoende reden om nog eens terug te gaan. Zeker omdat een volledig verzorgde visvakantie hier nog heel betaalbaar is... Een aanrader dus!


Eén van de 3 die ontsnapte... dwars door 20 honderdste mm nylon...




Sieger

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Nee echt niet.... Mijn 5 ging bijna dubbel bij sommige vis... en af en toe zelfs vis dwars door 20 honderdste...


Sieger

harlin

 ??? klik ik op de link, zit er niets achter?
Had het wel gelezen, maar kan nu geen rea er onder plaatsen. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

Is verplaatst zie ik nu, gaaf hoor die 2 in 1 ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Quote from: harlin on July 12, 2011, 21:30:28
Is verplaatst zie ik nu, gaaf hoor die 2 in 1 ;D

Ja was een beetje dubbelop... en de mod in mij begon al te mopperen...  ;)


Sieger

maurice

kwijl kwijl, krijg steeds meer zin in vakantie.

super Sieger, bebankt voor het delen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Quote from: maurice on July 12, 2011, 22:57:20
kwijl kwijl, krijg steeds meer zin in vakantie.

super Sieger, bebankt voor het delen.

Graag gedaan Maurice, hoop dat je het net zo lekker hebt straks...



Sieger

Gert

Mooi hoor Sieger!
Ik denk dat wij dit hotel ook de revu hebben laten passeren op zoek naar eindelijk eens iets anders na 15 of 16 jaar Braurup in Mittersill. Maar het is dus een hotel in Gerlos geworden. Hopelijk is dat  - ook - een goede keus. Nog 2 maanden wachten, dan weten we meer....

Maarruh, wat is (volgens jou) het verschil tussen een bruine- en een beekforel? Volgens mij is bruine forel gewoon een "foute" benaming voor beekforel.

Groet,
Gert

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Quote from: Gert on July 13, 2011, 00:14:59
Mooi hoor Sieger!
Ik denk dat wij dit hotel ook de revu hebben laten passeren op zoek naar eindelijk eens iets anders na 15 of 16 jaar Braurup in Mittersill. Maar het is dus een hotel in Gerlos geworden. Hopelijk is dat  - ook - een goede keus. Nog 2 maanden wachten, dan weten we meer....

Maarruh, wat is (volgens jou) het verschil tussen een bruine- en een beekforel? Volgens mij is bruine forel gewoon een "foute" benaming voor beekforel.

Groet,
Gert

Ja geen idee eigenlijk... denk dat je gelijk hebt.... :D Stond wel leuk toch nog een soort extra... (nee ik dacht dat het echt 2 verschillende waren....)


Sieger

Sieger

Nog ff een paar plaatjes van Rolf Renell die het mooie water nog beter laten zien





Sieger

johannes

lekkere vangsten en mooie platen

dank voor delen

Useless

Prachtig viswater in een mooie omgeving Sieger. Eigenlijk alles wat vliegvissen mooi maakt. Ben zelf al zeker 10 jaar die kant niet meer op geweest omdat ik vond dat de prijzen voor de vergunningen in Oostenrijk de pan uit rezen. Als ik zo rondkijk op de diverse fora is op dat gebied niet veel veranderd. Laat onverlet dat het wel ontzettend mooi is.

A{b}r{a}xa{s}

*kwijl* die kant wil ik ook ooit nog wel eens op ;)

A{b}r{a}xa{s}

in principe, niets...misschien volgens jaar in de zomervakantie wel :)

hendri

super mooi sieger! en dat varkentje zal ook best gesmaakt hebben, daar zou ik ook wel een stukkie van willen proeven zeg maar.(ga ik na het proeven mooi ff vissen daaro)  8) 8)