In dubio over welke reel het beste zou zijn voor mij.

Started by FlueFisker, December 31, 2013, 22:19:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Team

Greys  GX500  of  GX700  cassettes passen op beide reels, en hebben een patent op  het indentificatie systeem, wat erg fijn is.

en een hele mooie prijs.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Nigel

Ik heb die AM reels gevoeld en vind de slip gewoon echt beter dan de koma die ik had. Hoe zit dat dan met de casettesystemen? Vinden jullie dit echt zo goed? Zelf heb ik er mijn twijfels over moet ik zeggen.

Mvg nigel

Alex

Ik heb zelf de koma.
Best een fijne reel en bij veel wisselen van lijnen zijn de cassettes best handig.
Het wisselen van de cassettes is echter een rotsysteem, ze zitten namelijk geborgd met eeen hele grote moer welke kwijt kan raken, vuil tussen komt... Etc.
Ben er verder wel tevreden over, loopt best mooi.
Ben nu zelf aan het kijken voor een 5/6 reel met meerdere spoelen of weer cassettes, valt niet mee om hiervoor iets te vinden onder de ca 175 euro.
Was de Koma Kassette verkrijgbaar in 5/6 zou ik hem niet! Kopen

Groeten

Alex

wouter veuger

Ik heb zelf de airflo switch superlite 7/9, ik vind het een fijne degelijke reel,met 5 spoelen erbij.

185 euro volgens mij,ik dacht ook verkrijgbaar in een 4/6 versie.

Koen

Quote from: Alex on March 08, 2015, 17:44:43
Ik heb zelf de koma.
Best een fijne reel en bij veel wisselen van lijnen zijn de cassettes best handig.
Het wisselen van de cassettes is echter een rotsysteem, ze zitten namelijk geborgd met eeen hele grote moer welke kwijt kan raken, vuil tussen komt... Etc.
Ben er verder wel tevreden over, loopt best mooi.
Ben nu zelf aan het kijken voor een 5/6 reel met meerdere spoelen of weer cassettes, valt niet mee om hiervoor iets te vinden onder de ca 175 euro.
Was de Koma Kassette verkrijgbaar in 5/6 zou ik hem niet! Kopen

Groeten

Alex

das misschien jou ervaring, maar wat jij beschrijft over het wisselen van cassettes heb ik echt nooit last van hoor.

Alex

Feit blijft dat ze met een moer vast zitten welke zomaar kwijt kan😥

Team

Al die problemen zijn er niet bij de Greys  GX  500    en GX  700
NUNC  AUT  NUNQUAM

Alex

De greys nu in de UK flink in de aanbieding. De 500 voor 30 pond
Er is inmiddels een opvolger de Gts 500 en 700 maar de 5/6 hiervan is erg groot en zwaar.
Beetje zoals de Hardy cls.
Voor bv een 7 hengel denk ik een erg mooie reel
http://www.fishingmegastore.com/greys-fly-reels_42.html

Team

Op mijn #5 hengel Greys XF2 streamflex is de GX 700 4/5/6  perfect in balans, vergeet niet de cassette weegt niets.
En door de maat, hebben ze een grote inhaal snelheid.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Alex

Yep maar de kleinste gts weegt 216 gram pfff op n #5 😥

sjo

Slip op een reel is alleen maar handig om een backlash te voorkomen. Het drillen van vis gaat door het gebruik van de wrijving van de lijn door de ogen van de hengel. Hoe scherper de hoek van de hengel op de richting van de lijn nemende vis hoe groter de wrijving wordt. Ik stel mijn slip minimaal af. Ik heb alleen de neiging om te palmen als ik bang wordt dat de vis het gaat winnen, een angstreactie dus. Op zo'n moment verlies je de vis als je gaat palmen.

Voor de rest is een reel een mooi doosje om de lijn in op te bergen.
Groetjes
Sjo
ps: mijn bescheiden mening
Let the fly be with you....

Scaramouche

Mooi hoe meningen toch mijnlenver uiteen kunnen liggen.  :) Vroegah vond ik een slip op een vlieghengel ook niet zo belangrijk. Totdat ik een paar deftige vissen in de volle stroom moest drillen en scheppen. Met 12/100 als punt en 1 hand in gebruik voor het net ben je dan toch heel dankbaar voor een soepel maar strak aflopende slip. Het gaat dan om het opvangen van een run(netje) van misschien 2-3 meter, maar kan dan toch het verschil maken tussen vangen en vloeken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Team

Quote from: Alex on March 08, 2015, 22:06:33
Yep maar de kleinste gts weegt 216 gram pfff op n #5 😥

De GX 700    is een 4/5/6     weegt   179 gram  perfect op een 5  en goedkoop    diameter  95 mm
De  GTS 700 is een 5/6/7      weegt   214 gram  diameter  104 mm  dus stuk groter en zwaarder??

Voor mijn #7 hengel heb ik Hardy CLS 5000     209 gram perfect op een #7  voor mij dan??
NUNC  AUT  NUNQUAM

Alex

Voor n 7 zeker perfect.
Erg mooie reel die Hardy

Zou me niet verbazen als die nieuwe Greys dezelfde cassettes gebruiken

gijsie20

En ben je er al uit Nigel?

Ik heb zelf de Greys GX 700 ook. Prima cassette reel met goeie slip! En super handig dat indentificatie systeem op de cassettes!

Nigel

Identificatie systeem???
Not yet maar geen haast.. mijn hengel is doordemidden en ik wacht op een onderdeel van AM. De hengel heb ik niet bij hen gekocht maar ze kunnen me waarschijnlijk toch van een derde deel voorzien. Lifesavers dus. Ik heb moeite om mijn gemak te houden maar daar zal de deliveryguy zich toch niet druk om maken. Het is dus nu een waiting game. Ondertussen wat snoeken met gewone hengel of misschien strax aanklooie met de vier als dit weekend het zonnetje tevoorschijn komt

Nigel


merijn1982

Identificatie systeem heb ik ook op me al 15 jaar oude dragonfly 355. Niet heel bijzonder...
Tight lines!!

merijn1982

Moet trouwens zeggen dat ik me niet kan vinden in het commentaar van sjo. Bij de wat sterkere vissen heb je wel degelijk een slip nodig. Afremmen van een vis door de hoek van je hengel zie ik niet werken bij een vis groter dan 30 cm. Laat staan grote snoeken. Karpers. Forellen of bijv. Rivierbrasems. Als je die vissen niet kan afremmen door middel van een slip of het zo genoemde palming dan heb je veel backing en tijd nodig, alsmede geluk wil je dan vis willen landen...
Tight lines!!

wouter veuger

ik heb zelf de airflo switch superlite met 5 spoelen,bevalt mij prima,ik heb de 7/9 maar volgens mij is hij er ook in een 4/6 uitvoering.

btw nigel,je breekt nog al eens een hengeltje he?? ;D ouwe slopert hehehe.

Nigel


Nigel


Hans-oet-remunj

Quote from: merijn1982 on March 11, 2015, 12:56:20
Moet trouwens zeggen dat ik me niet kan vinden in het commentaar van sjo. Bij de wat sterkere vissen heb je wel degelijk een slip nodig. Afremmen van een vis door de hoek van je hengel zie ik niet werken bij een vis groter dan 30 cm. Laat staan grote snoeken. Karpers. Forellen of bijv. Rivierbrasems. Als je die vissen niet kan afremmen door middel van een slip of het zo genoemde palming dan heb je veel backing en tijd nodig, alsmede geluk wil je dan vis willen landen...

hm..30 cm ?
ik heb zelf heel wat pacifische zalm mogen drillen op een hardy marquis. Tot een kilo of 8 a 9.  Daar zit niet echt een slip op, dus mag je in plaats daarvan met je hand  bij remmen (en tegelijk nog eens het vel op je handpalm wegbranden).... Gaat na wat wennen prima overigens, en heeft inmiddels mijn persoonlijke voorkeur boven een mechnische slip als bv system 2.  Veel directer allemaal, enb het gaat zelden mis, op een enkele blauwe vinger of blaar na ...8)

Ieder zijn ding, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan zeg ik maar.....   keep it simple, voor die 'grote vissen' van hier is het niet snel noodzakelijk. Als de basis kwaliteit maar goed zit.

merijn1982

Ok dat vind jij dan fijner. Ik prefereer een slipsysteem. Maar zijn het denk ik wel eens dat je vissen niet door middel van de hoek van de hengel de wrijving van je lijn zo word dat je daarmee een vis moe maakt..
Tight lines!!

gijsie20

Quote from: Nigel on March 11, 2015, 00:01:20
*identificatie systeem ??

Op elke spoel zitten gaatjes rondom met elke denkbare lijn gewicht en droog/zink/intermediate voor deze reel. Je kan een rood pinnetje zetten op het bewuste gaatje, zodat je precies weet op welke cassette welke lijn ligt.
Ik vond het wel handig, zeker bij meerdere cassettes.

Zie voorbeeld: http://www.fishingtacklemadness.co.uk/Product-123
Groet