afbinden van een parachute vlieg.....

Started by A{b}r{a}xa{s}, January 30, 2011, 21:37:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Even een snel probeersel, dus aub niet op de fotokwaliteit letten  8)
Waar het mij om gaat is het afbinden van de parachute, waar bindt je de hackle het beste af.
Op de manier zoals ik het nu gedaan heb zijn er altijd restjes van de hackle te zien.
(I.v.m. de duidelijkheid heb ik expres slordig afgeknipt...voordat daar slimme opmerkingen over komen  :P )


dartmayor

Ik heb van Spey geleerd dat de hackle aan de onderkant wordt afgebonden.

Dus niet op de haak zelf maar tussen de haak en de hackle.
Normaal bind je af met een fhip finish op de haak en nu doe je hetzelfde maar dan boven de haak en onder de hackle.
Het was voor mij even moeilijk om het door te krijgen en ik kan het ook niet heel goed uitleggen.

Waarschijnlijk kan spey het makkelijker uitleggen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Wilco

Wanneer ik de laatste slag van de torax heb gelegd laat ik mijn hechtdraad van rechtsvoor het stammetje voorlangs aan de linkerkant achter hangen. Wanneer je de laatste slag gemaakt hebt. Veer steekt naar voren dan pak je de binddraad en die leg je twee keer over de veer en wanneer je de veer hebt losgelaten zie je of die vast zit. Nu kan je het stammetje op maat maken en dan zet ik meestal de haak iets voorover zodat ik de hackle netjes kan afwerken en met de binddraad kan je de fibers die niet willen omhoog wippen door er onderlangs te gaan. De resten kan je dan wegknippen en de binddraad whipfinishen. Als laatste de knoop met wat headcement borgen.

A{b}r{a}xa{s}

'k heb al een paar dingen gevonden die ik 'fout' doe.
dit filmpje heeft me het licht doen zien ;)

Fly Tying with Hans: Klinkhammer Special

toppiedus

Ik bind ze het liefste af met spiderweb

Wilco

Precies zo bedoel ik het. Beelde n zeggen nu eenmaal meer dan vellllen tekst.

A{b}r{a}xa{s}

als ik zo weer bij de tafel kan ga ik het nog eens proberen :)

Rossie69

ja dit blijft altijd een hot item.
fijn he parachuttes binden he

HappyFisherman

Ik bindt ze ook op de manier die Evert aangeeft. Na het vastzetten ff afwerken met een paar slagen dubbing/thoraxmateriaal en whipfinishen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Heb het nu op de manier van het filmpje gedaan.
De stam is iets te hoog opgezet omdat ik het eerst eens wilde proberen om daar af te binden
en bang was dat het lastig zou gaan, dus heb ik een beetje extra ruimte gecreëerd. ;-)
Maar dat afbinden gaat vrij makkelijk, dus een volgende keer komt de hackle wat lager te staan/liggen.


Wilco

Als ik de hackle heb ingezet dan probeer ik de schacht wat te kneuzen zodat bij het hacklen, ik hackle rechtsom waarbij de hackles als een omgekeerde paraplu gaan staan waardoor de body wat verder in het water komt.
Door het kneuzen heb je niet snel het probleem dat een hackle net met die kant naar boven gaat staan die jij niet wilt.

De parachute vlieg kent vele technieken en je moet die toepasen die je het beste ligt met het gewenste resultaat. Zoveel mensen zoveel variaties van binden.

A{b}r{a}xa{s}

Ik weet wel dat 't niet mijn hobby wordt om ze te binden,
te veel geklooi om de stam vast te houden en tegelijk te hackelen.

HappyFisherman

Beetje inspanning leveren Bas :D
Vanmiddag/vanavond net voor de 2materialen swap een zooi van die krenge gemaakt. Kan dus voorlopig ff geen parachute meer zien...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Ik zag op de binddag vlgs mij een handigheidje met een elastiekje.
Nu ik een andere lamp bij het binden heb kan ik wel eens kijken of ik daar aan niet zo iets kan fabriceren. :-)

Inderk

Simpel Toch?
(Afgebonden met spider wire)

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


rick k


Jan Muisers


Bas ik dacht ook even een bijdrage te doen d.m.v. een stap voor stap ( ongeveer 30 foto's). Halverwege... ::opblazen:: ...... alles weg.

Hoe kan ik dat voorkomen? (anders dan leren tieben) ;D

Jan.

ps..ik bind de klinkhammer bij het oog af.






Inderk

Quote from: Jan Muisers on January 31, 2011, 20:27:22
Bas ik dacht ook even een bijdrage te doen d.m.v. een stap voor stap ( ongeveer 30 foto's). Halverwege... ::opblazen:: ...... alles weg.

Hoe kan ik dat voorkomen? (anders dan leren tieben) ;D

Jan.

ps..ik bind de klinkhammer bij het oog af.
Dat is bijzonder jammer !
Ik ben n.l best wel geïnteresseerd hoe jij de klinkhamer bij het oog afbind.

Als ik foto's heb gemaakt, dan kopieer ik eerst de orginele foto's naar een harde schijf
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


A{b}r{a}xa{s}

Jan Muisers, doe maar via de email, zet ik het op de site :-)
(geef me aub wel een paar dagen om het te verwerken)

mrproper


Jan Muisers


OK, Bas.

Ik zal de foto's hetzelfde nummer geven als de text. Hoef je ze er alleen nog maar onder te zetten.

mrproper, als ik de link aanklik krijg ik een blanko pagina :(


Jan.



Jan Muisers


Brian.. ::duim:: .  Daar moet ik me even voor gaan zitten.

@Bas, Ik geloof dat de s.v.s al gelukt is.  Volgens mij was het als e-mail ook te lang  ::censored::
Zo hoef jij er niet meer naar om te kijken.


Jan.