Oeps ,Verboden Maastrichtse karpers

Started by sjoerd, May 22, 2014, 20:33:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

sjoerd

`Vorige week zaten we een weekje in Maastricht en  natuurlijk wilde ik daar ook wel even een middagje vissen.
Nou heb je daar wel de Maas en  natuurlijk de Grensmaas maar  het echt  goede geschikte stuk grensmaas om te vliegvissen  staat weer niet in de grote vergunning. En om nou voor pak 'm beet 30 euro even  lid te worden van de plaatselijke visclub, nou nee. Bovendien was het door de kou en het hoge water niet  erg gunstig om er te gaan vissen.
Verder heb je er nog  enkele vijvers  waar vis is uitgezet.
Op de stadsplattegrond van Maastricht  vond ik een sloot in een nieuwbouwwijk die eindigde in een grote vijver. Dat leek me wel wat. Misschien zwom daar wel voorn  en karper.
Zo fietste ik met mijn vijfhengel die kant op en terplekke zag ik in het glasheldere  en  zeer ondiepe slootje een schubkarper  azen.  Voorzichtig  wierp ik de vlieg naar de vis die er  direct  naartoe zwom en de vlieg naar binnen zoog. Aanslag en....mis. De vis was niet verjaagd en opnieuw  wierp ik de vis aan.
Meteen werd de vlieg  "aangevallen" door een schooltje ruisvoorntjes  maar  gelukkig  liet de karper zich niet kennen. Nu haakte ik hem wel. Yess,! binnen enkele minuten al  de eerste vis. Een goed begin.



Dril in het ondiepe heldere water.


Na  enkele minuten ligt er een  dikke schub op het net .

Na het terugzetten van de vis  zie ik een stukje verder alweer een karper  zwemmen.
Ook deze nam de vlieg  met de eerste worp.  Dit keer is het een spiegelkarper


nummer twee binnen een kwartiertje vissen. als dit zo doorgaat......

Als ik even later  weer een vis wil aanwerpen komt er iemand naar mij toe. Mijnheer, je mag hier helemaal niet vissen . Dit is natuurgebied en de boete is 200 euro.
De man legt mij uit dat de gemeente een vis en zwemverbod heeft  uitgevaardigd voor dit watertje omdat er in het verleden veel gestroopt werd. Volgens de man Oostblokkers.
Ik besluit maar om niet verder te vissen op deze plek en ik  fiets even naar de plas waar het water mij bij wijze van spreken uit de mond loopt. In het zonnetje liggen meer dan dertig karpers!


wat een schitterend gezicht . Al die karpers binnen werpafstand. :-[ :-[

Tsja, als er wel gevist mocht worden lagen die daar niet zo.  Nou ja ik heb in ieder geval toch twee  Limburgse karpers kunnen vangen.
Later lees ik op de website van de plaatselijke visclub dat er duizenden kilo's blankvoorn, zeelt, winde  etc  zijn uitgezet in een plaatselijke vijver. Waarvoor je dan ook weer even een aparte vergunning moet kopen!

lijstje van de website:
       14-3-12  1500 kg blankvoorn + 250 g
       16-3-12  2000 kg karper +2,5 kg
       22-3-12   600 kg zeelt    ± 500 gr.
       22-3-12   600 kg kroeskarper
       600 kg ruisvoorn en 700 kg windes niet leverbaar door verwondingen aalscholvers misschien
       leverbaar in najaar 2012.


Wat ik mij nu afvraag : Waar komt die vis vandaan? Toch niet van een kwekerij lijkt me.  Misschien komen ze wel uit mijn of jouw viswater en mag je er nu tegen betaling op vissen. Raar hé
Het blijft een kromme bedoening dat visvergunningstelsel in Nederland
Maar het was een leuk weekje in het Limburgse, dat dan wel! :) :)

Sjoerd








gijsie20

Mooie karpers Sjoerd!
En wat een schitterend helder water zeg!  8)

Hilco de Visser

nog even en er bestaat gewoon geen openbaar water meer ...............

en laten we gewoon 100 euro betalen en overal mogen vissen.................(speciale kweekvijvers daar gelaten)

Plantje

Die non-discussie was laatst ook al op het Roofvis forum Hilco. Paar mensen aan het piepen dat ze bijna nergens meer mogen vissen....

Volgens mij komt er ieder jaar juist meer water in de vispas en kunnen we ons gelukkig prijzen met het huidige systeem. Vergelijk het eens met de tijd dat er een vergunning en aparte visakte waren. Dan heb je nu toch heel wat meer mogelijkheden!

sjoerd

Niet helemaal met je eens plantje. Het begrip openbaar bevlotbaar water is er niet meer. Voorheen mocht je daar dus met de "gewone "hengel, voor ons dus de vlieg van max 2  1/2 cm vrij vissen. Dat is dus nu weg!! Denk even aan de grote rivieren, kanalen vaarten en ook de havens.

Sjoerd

Heintje Davids

Helemaal waar dat ons vergunningstelsel voor verbetering vatbaar is, maar aan de andere kant zijn wij toch vreselijk verwend met zoveel water dat tot onze beschikking staat voor een paar centen. Als je in de overige Europese landen kijkt dan ben je naast je staatsvergunning ook nog een hoop geld kwijt aan dagvergunningen want vrijwel iedere meter water is wel verpacht aan deze of gene. En dan wil ik het al helemaal niet hebben over de vergunningen voor zalmrivieren.

Btw, mooie visserij Sjoerd en schitterende vissen.

Plantje

Ok, daar heb je wel een punt Sjoerd...wat overigens op het Roofvisforum niet gemaakt werd!

Toch denk ik dat we het niet slecht hebben eigenlijk. (Maar volgens mij bestrijd je dat ook niet) Ik maak me meer zorgen om beroepsvisserij die in korte tijd grote schade kan toebrengen aan water waar wij ook mogen vissen. Ik maak me daar vooral zorgen om, omdat er een financiële drijfveer achter zit. Maar goed...dat is een andere discussie die ook al op diverse andere plaatsen gevoerd wordt!

Peter68

Illegale karpers maar ze zijn wel mooi laat Wilders er maar geen lucht
van krijgen .

merijn1982

Mooie vangst sjoerd. Jammer dat je daar niet lekker verder kon vissen!!
Tight lines!!