Winde aan de rivier

Started by vliegvisFlip, July 12, 2017, 16:15:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegvisFlip

Hallo, ik ga over een paar dagen naar een rivier toe voor een paar dagen. Daar wil ik graag roofblei en winde vangen, voor roofblei heb ik wat streamertjes, poppertje en een gurgler mee. Ik hoop dat dat daarmee lukt.
Maar hoe vissen jullie nu op winde op de rivier? :o
Maak je kans als je alleen een droge vlieg laat meedriften in de kribben?
Of moet je daarvoor echt eerst voorvoeren met brood?

Alvast bedankt!

goswit


Eendjes voer je met brood. ;)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

vliegvisFlip

Erg grappig, maar helaas nog geen antwoord op mijn vragen.
Ik wacht nog steeds ;D ;D

Raymond

Zo grappig, inderdaad...

::lach::
::wtf::

goswit

Vliegvisflip.

Dit is een vliegvisforum ,dus vissen wij met vliegen en gebruiken geen lokvoer  of   Brood.
Zoek dit forum en internet eens af dan kom je een hoop informatie tegen. ;)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

vliegvisFlip

Uiteraard weet ik dat dit een vliegvisforum is, maar je leest ook hier wel eens berichten dat er brood gebruikt wordt.
Tevens stelde ik een vraag, waaruit blijkt dat ik iets nog niet weet. Dit soort reacties vallen me toch tegen van een normaal forum.

Floor

Vervelende gasten hier hoor Flip, daar heb je niet veel aan, wat jij!? 🤣
Als jij met brood wil smijten moet je dat gewoon lekker doen als je dan ook nog kans wil hebben om iets te vangen dan moet je zeker je 'broodvlieg' niet vergeten.
De meeste hier gaan liever op zoek naar de vis dan dat ze de vis naar hun laten zoeken. Zo werkt dat vliegvissen nu eenmaal en oa daarom is dat ook zo'n leuk spelletje.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Als je de vis kunt spotten is het natuurlijk leuker om hem met een insectenimitatie te foppen, maar als ik naar een groot kribvak met een hectare bruin water sta te kijken waar geen enkele vis stijgt, dan gooi ik er ook gewoon een paar handen broodvlokken op om dan een broodvlieg te plaatsen als er vissen stijgen. Vliegvissen is geen religie, al mag iedereen zichzelf natuurlijk allerlei beperkingen opleggen  :)

(klassieke Engelse regel was bijvoorbeeld ooit dat je uitsluitend een forel mocht aanwerpen als je die eerst had zien stijgen, alleen upstream en alleen met een droge vlieg. Kortom, die lui visten niet voor de pot  :))
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JB

Er zijn er die brood ook gebruiken om vis te spotten op het OVM, dus waarom jij niet op de winde.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Floor

Dat laatste noem je bezigheidstherapie of vissen, dat is heel iets anders dan vangen en het kan toch nog leuk zijn ook 😀
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

Laten we voorop stellen dat iedereen lekker moet (vlieg) vissen op de manier die hij of zij leuk vind.
Ik beoefen allerlij soorten van vliegvissen en bij bv het french nymphen gaan bij sommige vliegvissers ook de nekharen overeind staan.
Voor mij persoonlijk ga je wel echt de "grens" voorbij als je gebruik maakt van geur, kleur of smaakstoffen en al helemaal bij het gebruik van lokvoer.
Bij het gebruiken van lokvoer als bv brood vind ik het echt geen vliegvissen meer maar als je dat leuk vind, leef je uit.
Wees er dan alleen wel eerlijk over.
Het is natuurlijk een beetje flauw als je topics gaat vullen met dikke vangsten en er dan niet bij zegt dat je eerst allemaal brood in t water smijt.

Op Oostvoorne is dit overigens een ander verhaal.
Daar staat in het regelement dat je niet mag voeren en in mijn optiek ben je wel echt een kneus als je daar op een dergelijke manier aan de gang gaat.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

Gooi al die door vliegvissers op gelegde verboden maar naast je neer en doe je ding zoals jij wil

Al gooi je 10 hele broden in het water per vis sessie.
Al prik je maden op een haak en vis je met de vliegen lat


Als jij vind dat het vlieg vissen is dan is dat zo

Wat ik er van vind is totaal niet belangrijk en heeft niks met jouw vis plezier te maken

Menno_siemensma

Dit is een eeuwige discussie die nooit klaar is, ik hou het gewoon simpel, vis zoals je wil maar wil je vliegvissen dan vis je uitsluitend met de vlieg.
Wil je met de vlieghengel vis vangen, dan doe je maar wat je wil. :) Ik heb ook vroeger met de made aan de nimf gevist, brood gevoerd voor karpers om ze aan het azen te krijgen maar ik zal nooit zeggen dat ik ze dan vliegvissend gevangen heb.

Als je begint en geen idee hebt waar vis zit en of er vis zit kan je prima wat brood voeren, kijken of je wat ziet azen en dan alsnog met een vlieg vissen. Er zijn geen regels voor maar de kunst vind ik zelf juist om zonder voer etc de vis te verleiden. Dat je dan soms niks vangt of weinig/minder vis. Tja kies ik dan voor :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Quote from: Menno_siemensma on July 13, 2017, 20:58:33
Dit is een eeuwige discussie die nooit klaar is, ik hou het gewoon simpel, vis zoals je wil maar wil je vliegvissen dan vis je uitsluitend met de vlieg.

Maar dan wel met een echte vlieg. Anders moet je het kunstvliegvissen noemen. En in sommige gevallen dan weer kunstmug-, kunstmot-, of kunstsprinkhaanvissen;) ;)

en 'vliegvissen op snoek' bestaat dan eigenlijk helemaal niet, alleen 'met de vlieghengel op snoek vissen'. Maar is het eigenlijk nog wel een vlieghengel als er een streamer aan het eindje hangt? ;D

Ik vind het wel mooi om te zien dat deze discussie inderdaad nooit klaar is. Het is volgens mij een teken dat er heel veel waarde en passie schuilt in de beleving van het vliegvissen, en precies dat is wat het zo'n mooie hobby maakt en waarom je uren lang kunt ouwenelen over 'welke vlieg', 'welke lijn', reel, actie van de hengel, etc. En ik doe daar ook graag aan mee  :D

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on July 13, 2017, 15:12:25(klassieke Engelse regel was bijvoorbeeld ooit dat je uitsluitend een forel mocht aanwerpen als je die eerst had zien stijgen, alleen upstream en alleen met een droge vlieg. Kortom, die lui visten niet voor de pot  :))

Definieer klassiek. Als ik het me goed herinner stamt die praktijk uit de eerste kwart van de 20e eeuw (of wellicht helemaal eind 19e eeuw). Niet echt wat ik 'klassiek' zou noemen, lichtelijk gekunsteld en snobistisch (niet zozeer het jezelf beperkingen opleggen, wel omdat dat van een waardeoordeel te voorzien), en bovendien ging de gevangen vis wel degelijk morsdood mee naar huis ;-) Huis was dan vaak London - voor hen die in de chalkstreams van zuid-Engeland visten...

Hans-oet-remunj

Quote from: Scaramouche on July 14, 2017, 12:43:13
Maar dan wel met een echte vlieg. Anders moet je het kunstvliegvissen noemen. En in sommige gevallen dan weer kunstmug-, kunstmot-, of kunstsprinkhaanvissen;) ;)


Gelukkig maar dat dit dan toch onder 'gecertificeerd vliegvissen' valt ;)   

Ooit heb ik nl uit frustratie in Nieuw Zeeland een echte vlieg uit de lucht gemept en deze ipv kunstvlieg gebruikt. Mijn kunstvliegjes lustte ze toen nl niet zo, ze stegen heel kritisch op iets wat ik vanuit west europa niet ken, en het waren weer eens van die kritische professor forellen met brilletjes op .... 8)


Scaramouche

Quote from: henkverhaar on July 14, 2017, 12:56:42
Definieer klassiek. Als ik het me goed herinner stamt die praktijk uit de eerste kwart van de 20e eeuw (of wellicht helemaal eind 19e eeuw). Niet echt wat ik 'klassiek' zou noemen, lichtelijk gekunsteld en snobistisch (niet zozeer het jezelf beperkingen opleggen, wel omdat dat van een waardeoordeel te voorzien), en bovendien ging de gevangen vis wel degelijk morsdood mee naar huis ;-) Huis was dan vaak London - voor hen die in de chalkstreams van zuid-Engeland visten...

Klassiek = naar de normen van de toenmalige elite (inderdaad 19e eeuw); de 'salmon lords' en rijken die zich toen een visvakantie konden veroorloven. 'Klassiek' is dan ook niet 'beter', 'echter' of op wat voor manier ook iets wat boven andere manieren staat/stond. Puur eliiaire regels om zich te kunnen verheffen boven 'the commoners'. Ik ben daar nogal allergisch voor :) Zolang iemand sportief omgaat met de vangst en de omgeving niet stukmaakt vind ik het prima hoe er wordt gevist en hoe het wordt genoemd.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

vliegvisFlip

Ik vind toch dat het nog best een leuk topic geworden is. ;D ;D

Maar conclusie voor mij is:
Ik ga daar heen, kijk of ik vis zie, dan gooi ik die aan, maar zie ik ze niet..
Dan probeer ik het met brood en een bijpassende vlieg, al zal ik dan niet (kunnen) zeggen dat ik ze al vliegvissend gevangen heb. :)

Floor

Quote from: vliegvisFlip on July 14, 2017, 14:35:39
Ik vind toch dat het nog best een leuk topic geworden is. ;D ;D

Maar conclusie voor mij is:
Ik ga daar heen, kijk of ik vis zie, dan gooi ik die aan, maar zie ik ze niet..
Dan probeer ik het met brood en een bijpassende vlieg, al zal ik dan niet (kunnen) zeggen dat ik ze al vliegvissend gevangen heb. :)

Dat klinkt als een prima plan, we zien graag het resultaat! 😀
Je kan trouwens wel gewoon zeggen dat je ze met de vlieghengel hebt gevangen! 😉
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

vliegvisFlip

Tja, als ik hier mijn eventuele vangsten post, is het al op een VLIEGVISforum.
dus... ;D ;D

Redtagcees

Om succes ten kunnen hebben 2 belangrijke tips:
Ten eerste,roofblei zoek je in de buurt van de strooomnaad daar waar hun prooien gedesori?nteerd raken door de sterke stroming!
Ten tweede neem grote witte streamers mee of streamers!
Succes



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀