Vlieg van de maand mei 2013

Started by Vliegvissers.nl, May 03, 2013, 09:09:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegvissers.nl

Vlieg van de Maand Mei 2013




Mylar tube streamertje

Een snelbindertje om maar niet te zeggen supersnelbinder!
Deze vlieg is gemaakt uit enkel binddraad en Mylar tubing.
Ikzelf zet dit vliegje in op mooie zomerse avondjes als ik de baars achter de vinnen zit!
Heel effectief en vangerig dor zijn opvallende kleur en visbroed achtig uiterlijk dat ook nog lekker beweegt onder water.
Als je een school bars hebt aangetroffen sleep hem maar erdoorheen en ze zullen erachter aan vliegen! Je kan hem mooi binnenstrippen maar rolly polly door een schooltje baarzen geeft de mooiste en heel spectaculaire aanbeten!

Hij is enorm simpel om te binden en voor mij heeft hij al menig baarsjes de das om gedaan!

Materiaal:

Haak: kamasan B160 maatje 6 of 8
Binddraad: rood
Body , tail , hackle : mylar tubing small rainbow of pearl


Je zet de binddraad op en doet dit tot aan de weerhaak ongeveer.
( ps. voor dat hij te water gaat knijp ik de weerhaak plat! )




Je neemt een stukje mylar tubing van ongeveer 3 x de haaksteel lengte zodat je genoeg speling hebt om de staartlengte en de wing lengte te bepalen.
Je schuift de tubing over de haak. Je rafelt het achterste uiteinde uit en trekt de tubing verder over de haaksteel zodat er een firemelachtige staart ontstaat.
De lengte kun je zelf kiezen hoe langer je hem maakt hoe beweeglijker hij word!



Vervolgens bind je thv de haakbocht de mylar tubing vast op de haak en bind dit met een whipfinischer of half hitch tool of gewoon met je vingers af.
Nu ga je de binddraad opnieuw opzetten net achter het haakoog en je duwt de tubing een beetje naar achter om hem een beetje bol te zetten zodat je een mooi rond lijfje krijgt.Er blijft  enkel nog een stuk voor het haakoog over.
Dit knip je af op de gewenste lengte en  ook dit bind je hier af
Je rafelt het stukje overgebleven tubing uit zoals bij de staart.











Je neemt de gerafelde sliertjes mylar tubing tussen je duim en wijsvinger naar achter en zet het vast met een




je bind een mooi kopje en klaar is kees!







Ze zitten altijd in mijn vliegen doos voor als ik actie zie van baars of andere roofvis!


Zo simpel is het en heel snel heb je een aantal van deze vangende  streamertjes/ visbroed immitaties.
Ik moet het zelf nog uitproberen maar denk dat ze op een forelvijver ook wel hun werk zullen doen!


Veel bindplezier en Tight lines!

Gr Wouter







Troutbuster

Mooi en simpel vliegje/streamertje Wouter!!
::goodjob::

Gaat een boel vis opleveren!!

Bedankt voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


eddy

die gaan ik zeker toevoegen aan mijn verzameling ::goodjob::

Arno

Deze Juleatrae doet het ook bijzonder goed op de forele put
zeker als de zon er ineens door komt.
en als bovenste vlieg op de zeeforellen heb ik er al diversen mee gevangen.

Gr Arno

Jan Damman

Simpel doch effectief.

Bedankt voor het delen ::duim::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Team

Mooi werk ben al bezig.    bedankt
NUNC  AUT  NUNQUAM

Heintje Davids

Leuke vlieg Wouter. De Juletrae is misschien wel een van de bekendste zeeforelvliegen die men in Denemarken gebruikt en waarom zou die inderdaad niet prima ingezet kunnen worden op andere vissoorten; ook in zoetwater. Je kunt ze ook prima met andere kleuren mylar binden, bijv roze (Flammen), oranje, groen maar ook zwart doet het soms goed. Valt me overigens wel op dat jij geen onderbody gebruikt. Vrijwel iedereen die ik ken en die deze vlieg bindt, maakt over het algemeen eerst een rode onderbody van chenille zodat je zo'n rode glans door het mylar krijgt. Of het de vangkracht beïnvloedt? Geen idee, uiteindelijk is het altijd maar waar je in gelooft.

Peter B.

Ziet er doeltreffend uit. Ik ga ze ook maken en uitproberen op de forellenvijvers  ::goodjob::