Winde en de Hunze

Started by Robert, March 24, 2012, 16:59:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Bruins

Mooie plaatjes Robert  ::duim::
I don't drink water, fish f*ck in it...

harlin

Quote from: Plantje on March 25, 2012, 08:32:51

Van bepaalde forumleden heb ik wel het vermoeden dat ze hier minder actief posten, omdat ze bang zijn steken kwijt te raken.
en over andere dingen  posten ze ook niet?
Leg dat eens uit aub,

Zoals de waard is,  .........  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Inderk

Quote from: Robert on March 25, 2012, 18:39:06
Hallo Henk!

Hopelijk voel je je inmiddels weer iets beter en zijn de koude rillingen en een keel vol schuurpapier verleden tijd!
Ik begrijp niet zo goed waar je reactie(s) op zijn gebaseerd? In geen enkel topic van mij heb ik gemeld dat "de windes los zijn".
Ook al zouden ze dat zijn, dan is er toch geen enkel bezwaar om dat te melden? Immers, zodra de eerste gevangen wordt, wordt ook her en der die bewuste rode bal gehesen...
Of het dan handig is geweest om je mailcontact met Stichting het Drentse Landschap over de veranderingen nabij Gieterveen publiekelijk te maken, is dan ook maar de vraag. Tenslotte breng je daar die locatie ook behoorlijk mee in het nieuws...

Natuurlijk is een het niet te veel gevraagd dat men er nog een klein beetje moeite voor moet doen, laat een ander eerst nog maar eens een Hunze-winde zien te vangen  ;)
Kort samengevat: ik begrijp best dat niet iedereen er op zit te wachten dat alles "en plein publique" naar buiten wordt gebracht. Maar we hoeven niet geheimzinnig te gaan doen over "geheimen" die er eigenlijk niet zijn!

Mvh Robert
Hoi Robert,

Dank voor je vraag omtrent de koude rillingen en keel van schuurpapier. Ik hoop dat het snel overgaat.

Zoals je dus hebt gezien steek ik de stekken ook niet onder stoelen of banken. (Zie mailwisseling Strichting Drents landschap)
En ik ben bang dat we elkaar niet helemaal begrijpen, geheimen zijn er niet.
Maar als ik mailtjes krijg in de strekking van "wilt u mij mailen wanneer de windes gevangen worden op de Hunze? Dan kan ik en mijn vismaten afreizen naar Drenthe om de windes te belagen.
En wilt u dan met ons mee om de stekken aan te wijzen?"
Betreft hier iemand uit Brabant..... Deze mail heb ik dus niet beantwoord.
Dan heb ik geen behoefte om het van de daken te schreeuwen als er volop winde gevangen wordt, en alle e-mailers her en der uit het land te antwoorden.
Dan heb je echt het risico dat er wel veel vissers op afkomen.
Want we hebben een uniek stuk stromend water waar in een korte periode heel mooi gevangen wordt, en daar mag een ieder van genieten!
Dus laat a.u.b. een ieder genieten van jouw vangsten en blijf ze posten.

Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Robert

Quote from: Inderk on March 25, 2012, 20:55:51
Hoi Robert,

Dank voor je vraag omtrent de koude rillingen en keel van schuurpapier. Ik hoop dat het snel overgaat.

Zoals je dus hebt gezien steek ik de stekken ook niet onder stoelen of banken. (Zie mailwisseling Strichting Drents landschap)
En ik ben bang dat we elkaar niet helemaal begrijpen, geheimen zijn er niet.
Maar als ik mailtjes krijg in de strekking van "wilt u mij mailen wanneer de windes gevangen worden op de Hunze? Dan kan ik en mijn vismaten afreizen naar Drenthe om de windes te belagen.
En wilt u dan met ons mee om de stekken aan te wijzen?"
Betreft hier iemand uit Brabant..... Deze mail heb ik dus niet beantwoord.
Dan heb ik geen behoefte om het van de daken te schreeuwen als er volop winde gevangen wordt, en alle e-mailers her en der uit het land te antwoorden.
Dan heb je echt het risico dat er wel veel vissers op afkomen.
Want we hebben een uniek stuk stromend water waar in een korte periode heel mooi gevangen wordt, en daar mag een ieder van genieten!
Dus laat a.u.b. een ieder genieten van jouw vangsten en blijf ze posten.

Ik hoop dat je het nu een beetje begrijpt.

Hej Henk!

Ok, snap 'em!
Dergelijke e-mails zouden bij mij ook onbeantwoord blijven...

Beterschap en tot ziens!

Robert

Plantje

Quote from: harlin on March 25, 2012, 20:28:20
Quote from: PlantjeVan bepaalde forumleden heb ik wel het vermoeden dat ze hier minder actief posten, omdat ze bang zijn steken kwijt te raken.
en over andere dingen  posten ze ook niet?
Leg dat eens uit aub,

Zoals de waard is,  .........  ;)
Ik heb het vermoeden, dus ik ga niemand bij naam noemen. Toevallig kwam ik vandaag Wilco en Roelof tegen. En (ik meen) Roelof had hetzelfde vermoeden. Het is aan iedereen om stekken voor zichzelf te houden, maar ik vind dat je anderen er zeker niet op moet aanvallen als zij stekken wel delen. En dat heb ik een tijd geleden hier wel eens zien gebeuren.

Met "zoals de waard is, ...." doel je erop, dat ik zelf wel eens minder actief zou kunnen posten omdat ik bang ben een stek kwijt te raken? Nee hoor, dat is helemaal niet het geval. Ik heb overigens de smiley erbij gezien en goed geïnterpreteerd, dus ik til er niet te zwaar aan. Maar nee, ik kom gewoon te weinig aan het vissen zelf toe en dat is de reden dat ik zelf weinig resultaat kan posten. Vanwege de stekken zul je mij niet horen klagen.

Al met al: vandaag ben ik op de Hunze geweest. En wel precies op het stekje waar het hier over gaat. Jup: er waren meer vliegvissers, maar helemaal niet vervelend! En ik mag hopen dat anderen mijn aanwezigheid ook niet zo ervaren hebben. Ik heb Wilco en Roelof nog mogen ontmoeten; erg leuk om jullie ook een keer het handje te schudden. En verder heb ik NIETS gevangen! Geen aanbeet gehad! Maar ik heb wel heerlijk kunnen vissen, van de schitterende natuur kunnen genieten en zelfs nog een stuk of 7 reeën op de film kunnen zetten. Mij hoor je niet klagen! Was leuker geweest als ik wel wat gevangen had, maar dat mocht helaas niet zo wezen.

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt met het al of niet geheim houden van stekken. Iedereen weet toch wel een beetje wat goed fatsoen is of niet dan? En als iemand vindt dat ik op "zijn stek" vis kan me dat gewoon fatsoenlijk meegedeeld worden. Er zwemmen vissen zat! We zetten nagenoeg alle vis terug met zijn allen. Dus volgens mij is het allemaal niet zo'n groot probleem.

Inderk, eigenlijk was ik wel een beetje in de war door jouw twee reacties.
Deze:
Quote from: Inderk on March 25, 2012, 18:18:43
Trouwens als men mij mailt, zal ik eerlijk antwoord geven over de stand van zaken.
Maar ga niet openlijk melden op een forum als de winde los is.
En de stekken zijn aan openbaar viswater, dus ik hou jullie niet tegen.

Een heel klein beetje moeite doen is toch niet te veel gevraagd?

En deze:
Quote from: Inderk on March 25, 2012, 20:55:51
Maar als ik mailtjes krijg in de strekking van "wilt u mij mailen wanneer de windes gevangen worden op de Hunze? Dan kan ik en mijn vismaten afreizen naar Drenthe om de windes te belagen.
En wilt u dan met ons mee om de stekken aan te wijzen?"
Betreft hier iemand uit Brabant..... Deze mail heb ik dus niet beantwoord.
Dan heb ik geen behoefte om het van de daken te schreeuwen als er volop winde gevangen wordt, en alle e-mailers her en der uit het land te antwoorden.
Dan heb je echt het risico dat er wel veel vissers op afkomen.
Want we hebben een uniek stuk stromend water waar in een korte periode heel mooi gevangen wordt, en daar mag een ieder van genieten!
Dus laat a.u.b. een ieder genieten van jouw vangsten en blijf ze posten.
lijken elkaar een beetje tegen te spreken.

Ik heb namelijk vandaag heerlijk op de Hunze gevist en ik wil donders graag nog een keer terug gaan. Maar ik heb nu eenmaal van de winde visserij weinig kaas gegeten. Dus ik was eigenlijk van plan je een mailtje te sturen om te vragen of ik een keer met je mee zou kunnen om het één en ander van je te leren. Dat zou echt niet op één van de hotspots hoeven zijn en dat hoeft ook echt niet als de winde "los" is, maar het zou wel leuk zijn een visje te vangen. Maar ik weet nu niet of ik je wel of niet kan mailen  :-\
Of bedoel je meer, dat je niet zit te wachten op mensen die je mailen met het verzoek: "als de winde los is willen we het weten, dan komen we dan (en alleen dan) langs en mag je ons op sleeptouw nemen, de winde aanwijzen, de juiste vlieg aan onze leader knopen...we werpen zelf wel in en halen de vis eruit"? Ik kan wel begrijpen, dat je daar niet op zit te wachten!

Ik ben in ieder geval wel erg blij, dat de Hunze in zijn geheel wel gedeeld is. Ook op de nog gekanaliseerde stukken kun je waarschijnlijk prima vissen, maar ik moet zeggen, dat je dan waarschijnlijk wel sneller het gevoel hebt dat het druk is. Door dat meanderende kun je goed met 10 man op een stuk van 500 meter staan vissen zonder het goed en wel in de gaten te hebben.

Inderk

Die twee tegensprekende mailtjes kan ik heel eenvoudig beantwoorden.
Die eerste betreft de lurkers...... en de tweede betreft de mailers.
Er zijn gewoon twee categorieën.
In totaal heb ik ruim 50 mailtjes ontvangen n.a.v. een paar foto's op het prikbord.
allemaal met vragen in de zelfde strekking.

Als je mij nu een keer mailt, wil ik je met alle liefde een keer op sleeptouw nemen.
Maar ga niet voor reisleider spelen voor groepen uit allerlei hoeken van het land.
Daarnaast heb je dus de lurkers, mensen die niet actief meedoen op of aan een forum, maar wel weten dankzij het forum wanneer en waar ze moeten zijn.
(ben een keer een l*l tegengekomen die nog commentaar had ook nog over de mededelingen op een forum.)

Dus mail me, ff en ik ga met alle liefde met je op pad. (aftma5@gmail.com)
Maar blijf het liefst een beetje gereserveerd om zomaar exacte locaties vermelden op een forum.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Duidelijk verhaal Inderk! Gaat goedkomen! ;)

Marksman

Schitterende fotos en mooie vissen, aangezien ik daar wel eens in de buurt kom gaat volgende keer de hengel mee.
Lijkt me prachtig vissen daar.

willyzuid

Waarom ik deze vraag stel,is omdat ik zeker niet te beroerd ben om een mooie stek te delen(het is wel algemeen viswater,dus voor iedereen vrij),Maar het lijkt me zo vervelend,als jij op een zondagmorgen naar je mooie stekkie wilt,en er staan een stel andere vliegmeppers jou watertje te vergallen.
Als bekenden onder elkaar is het begrijpelijk dat je een tip geeft .
Maar naar aanleiding van de berichten over de hunze,was ik ook eigenlijk van plan om zondag morgen eens een bezoekje te brengen,met m,n vismaatje.
Ik las op het forum dat andere leden er ook zo overdachten,dus heb er maar van afgezien,en ben naar de ijssel geweest.
Maar de kans is groot,dat de stek erg druk wordt na zo,n uitgebreide beschrijving.
Wel lees ik dat er weinig problemen worden ervaren met het delen van stekken,en dat dit ook regelmatig gebeurt.
Dit siert natuurlijk wel het niveau van dit forum.
Mischien een idee om een aparte rubriek te openen? Iets met ...stekinfo....of zo iets.
En dit aleen toegankelijk te maken voor regular posters?

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


A{b}r{a}xa{s}

Dat brengt ons dan automatisch bij de vraag : wat is een 'regular poster' ?  :)
Iemand die meer dan 500 postings heeft geplaatst, of is meer dan 10 voldoende ?
Of iemand die minstens elke dag/week een bepaald aantal postings plaatst ?
Dan krijgen we straks spam om aan het aantal postings te komen,
of worden 'nieuwe, maar wel actieve forummers' mogelijk buiten gesloten.... blijft lastig denk.
(Mogelijk alternatief, een stukje forum dat alleen voor geregistreerde bezoekers zichtbaar is...)

forel

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 26, 2012, 18:09:11
(Mogelijk alternatief, een stukje forum dat alleen voor geregistreerde bezoekers zichtbaar is...)

dat is een goed idee

weerwolf

Dat "vermoeden" is overigens waarheid, maar dat is geen probleem en zelfs ok.  Je "mag" en misschien zelfs wel moet stekken voor jezelf houden. Zo weet ik dat Evert een stek met zeer grote voorns weet en dit moet niet aan de grote klok gehangen worden. De beek waar Marcel regelmatig vist is ook zo'n plek om zuinig op te zijn.

misschien plaatst dit de bovenstaande opmerking wat in het juiste perspectief.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hendri

Quote from: forel on March 26, 2012, 19:55:40
dat is een goed idee

valt wel mee met het goede idee, want als je eenmaal ben aangemeld/ingelogd, hoef je je niet uit te loggen. dus kun je gewoon alles zien wat je als ingelogde gebruiker mag en kan zien.

Plantje

Quote from: Evert on March 26, 2012, 19:57:05
Ben wel benieuwd na de namen. ;D
Logisch. Maar ik zou het niet netjes vinden om dat te noemen aangezien ik het niet zeker weet. Dan krijg je nogal snel scheve gezichten.

Wel zijn in het verleden wel eens mensen op de vingers getikt voor het noemen van een mooie stek in Zwolle Zuid waar mooie ruisvoorns zitten. Ik ben daar zelf ook een keer geweest, heb een leuke ruisvoorn gevangen, deze weer netjes teruggezet en geen andere visser gezien. Niemand heeft last van mij gehad en ik heb van niemand anders last gehad. Allemaal peanuts volgens mij.

Quote from: Evert on March 26, 2012, 19:57:05
Ik ben het wel met Inderk eens, het is toch niet normaal wanneer er een winde wordt
Gevangen op de hunze dat dan je mail box in eens vol loopt.
Ja, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over!

Quote from: Evert on March 26, 2012, 19:57:05
Het lijkt wel,of steeds meer mensen er geen moeite voor willen doen om een stek tevinden, of
Internet af te struinen voor wat info.
Daar heb je ook wel een punt. Vooral als je kijkt hoezeer men hier op het forum bereid is een ander mee op sleeptouw te nemen en elkaar dingen uit te leggen. Als je het in dat perspectief plaatst lijkt het me dat mensen wel genoeg prijsgeven.

Quote from: weerwolf on March 26, 2012, 22:19:49
Dat "vermoeden" is overigens waarheid, maar dat is geen probleem en zelfs ok.  Je "mag" en misschien zelfs wel moet stekken voor jezelf houden. Zo weet ik dat Evert een stek met zeer grote voorns weet en dit moet niet aan de grote klok gehangen worden. De beek waar Marcel regelmatig vist is ook zo'n plek om zuinig op te zijn.
misschien plaatst dit de bovenstaande opmerking wat in het juiste perspectief.
Op zich wel eens. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een stek niet zomaar te delen. Soms wil je immers ook graag ergens rustig kunnen vissen. Maar kijk niet vreemd op als iemand anders er toevallig ook bij uit komt. En gedraag je dan niet alsof je de enige bent die er zou mogen vissen "omdat je de stek ooit gevonden hebt". Je kunt wel eisen de stek met respect te behandelen, maar volgens mij moeten we dat altijd en overal.

En als hier op het forum een paar foto's van een stek staan en iemand zegt:"Hey, dat stukje ken ik wel! Daar ben ik laatst ook eens voorbij gefietst!" ga dan niet zeuren dat "we het er verder niet meer over moeten hebben, want straks staat half Nederland hier". Daar word ik gewoon kriegel van! Ik verwacht echt niet, dat mensen stad en land af gaan reizen voor enkele tientallen ruisvoorns van tegen de 30cm. Of schat ik de medeforummers dan te aardig in?

Mijn verhaal nog eens doorgelezen voordat ik op "Post" klik...maar ik kom maar tot één conclusie: volgens mij zijn we het eigenlijk allemaal met elkaar eens! Elkaar helpen is leuk, maar je mag ook best zelf je best doen om vis en leuke stekken te vinden. Bij vliegvissen hoort wel dat je elkaar op weg helpt, maar niet dat je alles maar voorkauwt.

Plantje

Quote from: Evert on March 27, 2012, 05:08:29
In zwolle zuid op de stek waar wij elkaar vorige jaar tegen kwamen, heb ik
nog nooit een vis boven de 30 cm gevangen.
Nee, was een stukje verder door. Ik laat het je wel een keer zien  ;D

Quote from: Evert on March 27, 2012, 05:08:29
Wanneer Inderk nou is een winde weekend zou organiseren, uitleg over technieken, vliegen, stekken etc......
alles wat je moet weten. Zeg maar hetzelfde als vorige jaar Dyckers zeebaars weekend.
Kosten 95 euro pp, ben benieuwd hoeveel mensen dan nog zo graag de stekken willen weten en
hoeveel er dan mee zouden gaan.
Ik denk dat dat dan inderdaad vies tegenvalt (of meevalt; maar net hoe je er tegenaan kijkt)

Quote from: Evert on March 27, 2012, 05:08:29
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat je er wat voorover moet hebben.
Of DIY of een gids huren, is in het buitenland toch ook heel normaal.
Klopt. Ik moet zeggen, dat ik bij nader inzien wel moet toegeven dat het goed is dat dit onderwerp aangesneden is. Wel goed om te zien dat mensen hier op het forum het elkaar wel gunnen.