Nieuweling met vragen

Started by marklwd, August 06, 2013, 17:48:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

goswit

Oei, dat is niet best dat je maat meer vangt dan jij.  ;D  grapje.   Hoe heeft je maat het aas aangeboden , op de grond halve wegen of boven in ? Ik ga er vanuit op de grond , dan zul je met nimf ook op de grond /bodem moeten vissen , zwaarder nimf misschien ?.  Troost je ik heb 2 dagen hier in Luxemburg noppes gevangen , je ziet ze liggen maar hebben geen trek in te bijten .   Mijn mening is , als een vaste stok visser er honderd perdag vangt mag je blij zijn als jij er 10 vangt .  Het komt vanzelf goed.   

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

Vergeet niet hoe ontzettend schuw ruisvoorn is!

Als je vismaat inwerpt heeft hij dan direct beet? Vast niet! Waarschijnlijk zal hij zijn dobbertje rustig laten liggen. Als met het inwerpen de ruisvoorn afgeschrikt is kan de made net zolang blijven hangen totdat er weer een school ruisvoorn voorbij komt.

Wanneer je je vliegenlijn en vlieg/nimf ook maar iets te hard op het water terecht laat komen is de ruisvoorn direct weg! Je hebt wel wat schooltjes zien zwemmen? Probeer te zorgen, dat je je aas niet te dichtbij de vissen inwerpt en haal het van daaruit naar de vis toe. Wat voor nimfen en vliegen gebruik je nu? Een Red Tag (vooral met grijze hackle) doet het bij mij vaak goed. En als het om nimfen gaat werkt een pheasant tail of hare's ear vaak erg goed!

Succes!

marklwd

Hij vist inderdaad op de bodem. Dan moet ik de nymph dus nog langzamer binnenstrippen...ik ga binnenkort weer een poging wagen!

Rossie69

of gewoon niet met de vaste stok visser gaan meten of vissen.

maar zou wel es leuk zijn ja,als je wat vangt waar je maat bij zit.

langzaam strippen of juist iets sneller of combi,s ervan.

volhouden.

succes

marklwd

Vanavond even klein uurtje wezen gooien, met succes! 4 mooie rietvoorntjes gevangen, 3 welke er af vlogen, en nog een aantal aanbeten.
Gevangen met een red tag!

Ben er wel achter dat mijn 6# redelijk zwaar is voor de rietvoorntjes, wil er eigenlijk nog wel een 2# bij!  (smaak te pakken 8) )

Plantje

Mooi werk hè? Hoe groot waren die voorns? Ben benieuwd wat je van je #6 vindt als je voorns van 20+ cm vangt!

marklwd

Het waren inderdaad kleintjes van +- 14 cm...

wouter veuger

een #6 je is toch wel erg overdreven voor voorn plantje,ookal zijn ze 25 cm ,op een #3 heb je prachtige sport!

Plantje

Hmmm... Mijn lichtste hengel is een #5/6 en ik heb me daar altijd prima mee vermaakt! Ook met voorns.

Maar ik moet toegeven, dat Dartmayor me al eens gezegd heeft dat ik zijn #3 maar eens moest testen en dat ik dan verslaafd zou zijn :)

marklwd

Het is alweer een tijdje terug (helaas) dat ik aan het vissen ben toegekomen. Wil binnenkort wel even te vissen (met mijn 3/4#) en dan op klein spul als voorn/baars etc. Waar moet ik rekening mee houden in deze periode en welke vliegen kan ik best gebruiken? tips voor wintervissen....

Plantje

Probeer de havens voor voorn. Naar wat ik gehoord heb doen felle nimfjes zeer langzaam binnengevist op diepte het goed.

GJ

Ik heb de knoop doorgehakt en vandaag moest het gebeuren. Vandaag wilde ik mijn eerste vliegvisset aanschaffen. In de winkel waar ik was had men echter geen tijd om mijn vragen te beantwoorden. Erg jammer. Ik heb even geprobeerd om zelf alle spulletjes bij elkaar te zoeken maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Dus teleurgesteld de winkel weer verlaten met 2 voornemens. 1- wat ik ook koop, het zal niet meer in deze winkel zijn 2- ik wil "alles" weten voor ik een tweede poging ga ondernemen. Dus mijn zoektocht op internet is nu nog intensiever. Ik kwam vrij snel op dit topic terecht en dat heeft me enorm geholpen. Ik zat ook met de vragen over leaders en tippets. Maar ook welke vliegen te gebruiken, etc.
Ik las hier ergens het voornemen om een sticky te maken voor beginners. De informatie die hier staat is nl erg goed en duidelijk.
En ik ga maar eens wat boekjes kopen. Ben mijn slechte ervaring alweer vergeten en heb nu weer lol in het lezen van alle informatie over vliegvissen. Wie weet vang ik dit jaar mijn eerste visje nog op deze voor mij nieuwe manier van vissen :)

Plantje

Ja joh! Dat moet dit jaar wel lukken!

Hilco de Visser

welke winkel was het dan?

ik ken online winkels die je nog beter helpen dan deze  ::wtf::

Plantje


vinfoto

interessant topic....weer een paar dingen geleerd....snel boekje bestellen bij BOL :)

GJ

De ervaring van gisteren heeft ervoor gezorgd dat ik de hele avond heb zitten lezen. Paar goede sites gevonden over leaders, tippets, etc. Ook over het insecten leven in onze meren en rivieren. Ik wist niet dat wij zoveel ongedierte hadden in ons land :)
Ook nu zit ik weer te lezen. Zat net in de auto en hoorde 17KM stilstaand verkeer voor mij. Dus omgekeerd en zit nu met een bak koffie te lezen. (thuis werken heet dat geloof ik  8). Ik kom erg veel goede informatie tegen. Het wordt tijd dat ik eens een poging ga wagen denk ik zo. Met al deze informatie moet ik toch een vis kunnen vangen met een vlieghengel...

HappyFisherman

Net zoals autorijden kun je vliegvissen niet leren door veel er over te lezen. Veel oefenen is nodig en verwacht er dus niet direct net zoveel succes mee te hebben als met conventionele vismethoden.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vinfoto

Ben inmiddels ook aan het lezen geslagen, paar E-books op me tablet gezet dus kan weer ff vooruit :)