Harkila met Crispi fantastische combinatie

Started by johannes, September 15, 2012, 20:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

Niks geen sappig verhaal maar vandaag na 1,5 jaar echt m'n kleding kunnen testen.
Gebruikte de kleding veel vaker ook in regen maar nooit zo heftig.
Stromende regen meer dan 130 mm 8 uur lang struinen en klauteren door heel erg zwaar terein
met een grootte/zware rugtas en een geweer wat vaak doorlekplekken geeft op de schouders.
het enige vocht wat binnenin m'n kleren zat waren zweetvlekken maar geen enkele druppel water binnen.
2 keer tot ver over m'n knieen een beekje door gelopen geen druppel in m'n schoenen.

Voor iedereen die echt waterdichte kleding wil kan ik dit van harte aanbevelen
heb er wel lang voor moeten sparen :)


Jaspero

Even de katalogus doorgenomen. Ziet er goed uit inderdaad.
Bedenk mij ineens dat ik nog een waxjas heb liggen, mooi voor het snoekseizoen!

Gerrit72


Harkila is top  ::goodjob::, maar ook ik houd het bij mn Barbour wax, tijdens het snoeken.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Ziet er inderdaad erg mooi uit... Heb er een aan gehad, maar uiteindelijk is het voor het vissen toch een lange geoff Anderson geworden (was heeeeeeel erg afgeprijsd...)... Ook in jachtuitvoering... Moet zich dit komend seizoen bewijzen...

Schoenen... Ik zweer bij m'n Meindls.... Maar kan me goed voorstellen dat die hoge schoenen in het veen gebied daar heel welkom zijn... Voor in de bergen doe ik het in laagjes... Goretexjas, fleece, ademend ondergoed...

Overigens: ik heb voor mijn laatste grote trip verschillende dingen gekocht, die verrassend goed zijn en blijven... En het scheelt echt een hele bult geld....


Bert: heb je als een La Sportiva gehad? In vergelijking tot de Meindls hebben ze een veel smallere leest. Ik kan er niet echt lekker op lopen... Jammer genoeg kwam ik daar pas na een paar lange trips achter...   ::)


Sieger

Jaspero

Heeft een van jullie wel eens een jas zelf ingewaxed? Ga mij daar vanmiddag aan wagen.

johannes

voor hiking zijn kleding van mammut, mendle (ken ik niet) ruim voldoende is hele goede kleding net als dingen als the north face, bergans, haglofs en dovre.
voor de jacht zijn dingen al norrøna, en harkila echt top. dat terwijl pinewood het laat afweten.
wel zijn de jachtkleding die ik gebruik zwaarder en niet echt travel light  :)
als je de crispi wilt voor hiking zou ik niet voor de hunter gaan deze zijn niet fijn op paden
juist wel daar buiten dit is een schoen waar ik 100% op vertrouw en m'n enkel niet zal breken/zwikken als ik in een gat stap of val.
laagjes is altijd de beste oplossing ik gebruik altijd wolle ondergoed
wel heb ik altijd een extra set met droge wolle ondergoed bij me voor als ik een paar uur op post moet zitten dan wissel ik direct.

@bert: gisteren hele maal niks (met 8 man). wel herten gezien maar niemand had een normale schietkans.
maar er hangt al een goed deel te sterven van donderdag en vrijdag  ;D
wel gisteren een lam uit te rivier gehaald (had het zeker geen uur langer uit gehouden) en in de rugtas mee genomen.
ook een volwassen schaap uit een kloof gehaald waar het vast zat, m'n maatje droeg die in z'n rugtas terug.

Sieger

Poeh dan heb je wel 'een lastig voetje' ... Misschien heb ik van LS dan net een verkeerd model gehad... Is ook al weer jaren geleden trouwens....

Goretexjassen heb ik al in veel merken en soorten gehad... Van mammut tot north face.... en ook veel pech gehad, door veel lopen met een (zware) rugzak heb ik bij bijna alle jassen wel lekkage op de schouders gehad... Bij 2 jassen ging het goed... Mammut en Berghaus (weet het model niet meer, maar waren voor het zware werk...) ... Gelukkig is de garantie van de jassen wel ok... Heb altijd nieuwwaarde vermoed gekregen....

De Geoff Andersen jas is niet echt geschikt voor wandel/bergwerk.... Te zwaar.... Maar voor het struinwerk moet het goed zijn... Ga het wel merken..


Sieger

Useless

Hier nog iemand met "lastige" voetjes. Hoge wreef en dus altijd problemen met schoenen. In het verleden van alles geprobeerd maar tegenwoordig gebruik schoenen van Hanwag en sindsdien nooit meer problemen. Superwaterdicht en met Goretex afgewerkt.
Ben überhaupt een enorme Goretexfan. Qua ademend vermogen steekt het overal met kop en schouders bovenuit; helaas is het eigenlijk altijd veel te duur maar heb je het eenmaal aangeschaft dan bemerk je ook dat het heel lang meegaat en dat de kosten op termijn best meevallen. Bij mij zijn Haglof en Mammut favoriet maar er zijn veel meer merken die hele goede kleding fabriceren en de garantie is over het algemeen bij al deze gerenommeerde merken prima.
Inmiddels is alles hier zo langzamerhand vervangen. Jassen, waadjacks, broeken, waadpak, schoenen enz. En dan inderdaad bij kou zoveel mogelijk laagjes dragen. Voor onderkleding bevalt merinowollen "technische"onderkleding mij het beste. Tegenwoordig gebruik ik spul van Icebreaker.
Moet zeggen dat ik het vroeger nog wel eens koud kreeg tijdens het vissen maar sinds ik de laatste 10 jaar meer geld ben gaan besteden aan kwalitatief goede kleding heb ik hier nog maar zelden last van en op een comfortabele manier vissen geeft mij in ieder geval meer plezier in mijn visdagen.

Gert

Quote from: Jaspero on September 16, 2012, 12:10:08
Heeft een van jullie wel eens een jas zelf ingewaxed? Ga mij daar vanmiddag aan wagen.

Ja, heb een waxjas voor op de motor. Vol in de hete zon is het het makkelijkst, maar met een fohn gaat het ook goed. Blikje was eerst in heet water zetten zodat het lekker zacht wordt, en dan met een doek inwrijven.

Groet,
Gert

Useless

Heb in het verleden ook wel wax uit een spuitbus gebruikt. Werkte ook prima. Wel buiten gebruiken tenzij je graag de lucht van een kaarssenfabriek in je huis wilt.
Gewaxte jas met spuitbus bleef wel iets korter waterdicht dan "vaste wax" methode maar ging wel veel sneller.

Jaspero

Heb bij Bever een waxblokje van FjallRaven gekocht. Gebruik gemaakt van een föhn om de wax te smelten.
Het is even wachten op een regenbui om te kijken of het gelukt is.

Gerrit72


Quote: Heeft een van jullie wel eens een jas zelf ingewaxed? Ga mij daar vanmiddag aan wagen.

En Jaspero, gelukt?

Ik heb de spullen al tijden klaar staan, maar ben er nog niet mee begonnen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jaspero

Het was best makkelijk om te doen. Heb er voor gekozen om een fohn te gebruiken en geen strijkijzer.
Heb een aantal lagen aangebracht en op de naden extra dik erin gewreven.