hengel Ronde Bleek

Started by rein, May 23, 2012, 08:09:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Dank je Johannes.
Weer wat bijgeleerd.
Ik was ze nog nooit tegengekomen omdat het type vissen niet zo mijn belangstelling heeft.

johannes

Quoteah

hijskranen....

fout een 15 voets zalmstok is een heiskraan. dit zijn meer zoals ze hier noemen "kosteskaft"   ::fluiten:: ::fluiten::


Useless

Heb ook wel eens naar de tfo gekeken maar vroeg me toen af of dit nu een logische opbouw voor een hengel was. Het onderste deel van een blank is altijd het sterkste gedeelte van een hengel en dus ook het stuk waar je de meeste kracht op zet. Bij deze tfo's zit op dat sterkste deel een extra handvat wat in mijn ogen zou betekenen dat je juist het sterkste deel niet kunt benutten.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel  :-[, maar voor mij was dit de reden om deze hengel niet aan te schaffen (en dat tot grote vreugde van mijn echtgenote, dat dan weer wel  :))

Hendrik

Als het eerder geplaatste reglement het orgineel is, dan is het gebruik van een #8 inderdaad een advies en kan je als je met een lichtere hengel vist niet geweigerd worden of iets verweten worden.

regel 3 daarentegen;
dat je zelf verantwoordelijk bent als je op of in het water bent,
dat je dan zelf voor je reddingsmiddel moet zorgen is twijfelachtig, zoniet onjuist.
Het is een comerciele instelling lees bedrijf, en voor ieder bedrijf gelden de arbo regels, ook hier.
Op een cruiseschip neem ik ook niet mijn eigen reddingsvest dan liferaft, of reddingsboot mee, en ja de brandblusser laat ik ook thuis hoor.
Dus er zijn wel belangrijker zaken om te regelen, dan een #8 #7 of wathever. ::afspraak::

haasie

"goed"drillen vanuit een bellyboat is vrij lastig aangezien de vis meestal recht onder je los gaat.

Nu weet ik dat Jan( de eigenaar) een aardige man die zuinig op zijn dure vis wilt zijn. Zijn advies in acht nemen hoeft toch geen probleem te zijn? De vissen zijn er oersterk en zodra je er 1 gehaakt heb kom je toch wel aan te trekken.

Wat ik liever aangepast zie ik een verbod op 2 vliegen. Hierdoor gebeuren er minstens net zulke erge dingen als met het vissen van een licht stokje. Heb al forel gezien waarbij er 1 lijn uit zijn strot kwam en dat de andere haak in zijn bek zat.
Ook is de kans behoorlijk groot dat je tijdens de dril een 2de forel haakt aangezien die maak aanwezig zijn tijdens een dril.

Denk dat we in onze handen mogen klappen met zo'n stukje uniek water in de buurt! En het word straks nog veel beter.

A{b}r{a}xa{s}

een 2e forel haken lijkt mij minder onwaarschijnlijk.
wat betreft de afstand tussen 2 vliegen zou er een aanvullende regel kunnen komen...minimaal 50-75 centimeter uit elkaar zoals bv ook bij de wedstrijden wordt gehanteerd.

dryfly

@ Johoannes: Ben net terug van een weekje ierland en dan gaat het weer over mijn dril skils, ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto die je bedoelt. Heb gezocht maar kan hem niet vinden.

Ben het wel eens met de regels van de ronde bleek. Iemand die goed kan drillen kan het misschien wel met een vijfje, maar er zijn er meer denk ik die het niet kunnen waaronder kennelijk ik dus daarom vis ik meestal met een 7 en/of een 8.

Groeten Jurgen.
Ne pas pipi contre le vent

johannes

mijn excuus ik dacht dat arjan maat en dryfly de zelfde persoon was/is maar zie nu dat dryfly jurgen heet.

bedoelde dus de foto van arjan maat.
of iemand kan drillen is niet aan een foto te zien omdat dit een momentopname is heb de foto gebruikt als voorbeeld om mensen bewust te maken.

zal ter verglijking twee oude plaatjes plaatsen die mijn bedoeling duidelijk maken



dit ziet er wel spektaculair uit voor m'n gevoel was dit een manier om veel druk op de vis te zetten toch gebruik ik weinig van de capisiteit van de hengel



deze is beter de hoek hengel lijn is onder de 90 graden en veel meer druk wordt er op de vis uitgeoefend

hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

rein

Ik heb altijd begrepen dat je je hengel niet boven het handvat moet houden zoals op de eerste foto. Dit omdat de parabolische actie van de blank zo berekend is dat er een zeer geringe kans is dat de hengel breekt.

Mike

Quote from: Philip on May 24, 2012, 20:03:25
Niet Mike maar Bert dus.... Al die internet namen.

Bert ik weet dat jij af en toe lomp uit de hoek kan komen maar dit advies slaat echt nergens op. Gezellig gesprek altijd leuk maar als jij ons schopt zeggen wij AUW.

Praat maar eens met Jan over dit advies, ik betwijfel dat het gezellig word!

Groet Philip


Zit ik lekker door het vliegvissersforum te bladeren, kom ik zomaar ineens mijn naam tegen ;D
Wanneer in deze tread had jij de indruk dat ik Speycast was Philip?....ik stond rond die tijd ergens aan de Hintersee ;D ;D

Gr,

Mike


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Philip

ja Mike ik vond het ook al gek, maar er stond iets over verloren vliegendoos, sorry dat ik jou er in betrokken heb. Al die internet namen:-) maar jij bent gewoon Mike dus, en hoe gaat het in Oostenrijk nog iets gehad aan de tips of is het dryfly weer?


Quote from: Mike on May 29, 2012, 01:03:58

Zit ik lekker door het vliegvissersforum te bladeren, kom ik zomaar ineens mijn naam tegen ;D
Wanneer in deze tread had jij de indruk dat ik Speycast was Philip?....ik stond rond die tijd ergens aan de Hintersee ;D ;D

Gr,

Mike

Mike

Hey Philip,

We zijn sind vrijdag weer thuis.
Qua vissen was het allemaal erg bizar, ivm het vele smeltwater en de extreme regenval.
De Krimmler.A. en de rest van de rivieren waren nagenoeg onbevisbaar
We hebben wel heel erg goed gevangen op de Hintersee en de Finkausee.
Ik zal tzt wel ff een fotoverslagje plaatsen.
We gaan wel waarschijnlijk in Oktober weer ;)

Gr,

Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Egon

Het vissen op de r.b. valt voor mij nog wat tegen.
Hengel is een #9. lijn fw 6
Maar ja nog geen dril gehad??? :-\
het is steeds maar voor een uurtje op de steiger, na de werples.
Dus goed ijverig aan het gooien, zwiepen,strippen, nog vlugger strippen,korte en lange leader,zink en lood erbij, kijken enz,enz.
En na een half uur denken dat het aan mij ligt :'(, en zelfs denken dat er geen vis zit (op precies die plaats)
Of ligt het aan het weer, of kan ik het water van die put niet lezen?
Alles bij elkaar is het vissen in een put toch totaal anders als in (het wild) de natuur.

Maar ja DE AANHOUDER WINT!!  ::jumpers::
Dus volgende week ga ik der weer voor.

Groet Egon


Arno

Egon een #9 hengel met een 6 lijn lijkt me geen goede combinatie??
heeft je instructeur daar nog niets over gezegd??
en dan gaat het werpen inderdaad op zwiepen lijken.
ik zou toch eens even kijken bij de sponsors of die nog een #9 lijn voor je hebben liggen voor weinig.
dan zal je zien dat het werpen gelijk veel beter gaat en ook verder waardoor je meer water afvist en dus meer kans hebt een vis te haken.

Succes en volhouden dan komt er vast een die wel toe hapt.

Gr Arno

W3stland

Tja of een lichtere hengel vind een 9 wel zwaar hoor... Maar nieuwe lijn is goedkoper idd.. Gooit toch helemaal niet lekker op deze manier ook?
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Egon

Ik denk dat ik er langs zit,
:Cortland CL Graphite 9' 0" X 6 Line 5/6
Dat zal wel 9 inch zijn  270 cm lang.

Groet Egon

Gert

Bijna goed  ;)'

9' 0" is 9 foot en 0 inch. Inderdaad 270 cm.
Maar je combinatie is dus theoretisch wel goed op elkaar afgestemd. Heb je de instructeur er ook mee laten werpen, en zo ja wat vond hij ervan?

Groet,
Gert

Arno

wel vreemd dat ze een #7 of 8 adviseren en dan een beginnend vliegvisser met een #6 leren gooien en ook laten vissen op de plas????

Gr Arno

Nootjez

Ik vermoed dat het Egon zijn eigen hengel is...

En een 6 zal wel nog door de vingers gekeken worden zeker :)

Egon

het is idd. mijn eigen hengel.
Het is wel een flexibel hengeltje ook omdat hij uit 6 delen bestaat.
Maar het gooien is er niet minder om.

W3stland

Tja een zes moet best kunnen dan kan je tenminste op andere forellenplassen ook goed uit de weg.. Niet te dunne leader ben je ook geen 5 uur aan het drillen.. Dunne leader + #6 + zware vis zou ik niet aanraden.. Voor de vis dan he..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."