Paar uurtjes Ruigenhoek, Zaterdag 4 januari 2014.

Started by FlueFisker, January 08, 2014, 21:08:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FlueFisker

Waarde vliegvisbroeders,

Na in 2013 maar wat aangeprutst te hebben in mijn woonplaats met vlieg en karpervissen en met beiden jammerlijk slecht resultaat werd het tijd om de boel weer eens goed te gaan doen.
In mijn omgeving is er praktisch geen water dat de moeite waard is om te bevissen, vroeger waren er veel sloten met allerlei vissoorten erin maar helaas heeft de gemeente jaren geleden besloten alle vis weg te laten vangen omdat ze alles wilden baggeren. Dat baggeren is uiteraard een goede zaak maar het feit dat er ook in de krant te lezen viel dat er geen vis terug uitgezet ging worden was ronduit rampzalig. Reden hiervoor was, ze wilden mensen mooie heldere sloten bieden (alsof het ook maar iemand boeit die er langs loopt) en tja vis maakt alles maar troebel  ::blabla::
Uiteindelijke resultaat is levenloze sloten bedekt met een laag kroos waar niemand iets mee en aan heeft, hartelijk dank gemeente!

Kortom, ik moest wat anders bedenken om te kunnen vliegvissen en al heb ik geen auto er moest en zou wat gevonden worden.
Ik was in 2013 al 2 keer naar de Ruigenhoek geweest en dat was me goed bevallen.
Ik zou dus met de trein naar Utrecht moeten en vervolgens een bus nemen om daarna nog eens 15 minuten te moeten lopen, niet echt ideaal.
Gelukkig herinnerde ik me iets over de ov-fiets en na dit gegoogeld te hebben sloot ik een abonnement af voor een tientje per jaar en nu heb ik dus de mogelijkheid om op de meeste stations een fiets te huren voor 3 euro per 24 uur, nice!
De chipkaart was zondag besteld en dinsdag in huis dus dat kwam mooi uit!

Het plan is nu om liefst 1 keer per 2 weken naar de Ruigenhoek te gaan om zoveel mogelijk te kunnen werken aan mijn vis en werpkunsten.
Vandaag was dus de eerste keer, lekker typisch voor mijn geluk waaide het heel stevig en aangezien de beplanting bij de Ruigenhoek nog niet veel beschutting bied zou ik dus vol in de wind komen te staan, gaf me erg veel vertrouwen met betrekking tot het werpen, gelukkig moet je ook daar toch weerhaakloos vissen dus veel gevaar op moeilijk te verwijderen onvrijwillige piercings was er niet  ;)
Alles ging prima met de trein en ov-fiets en dankzij google-maps op m'n mobiel wist ik de Ruigenhoek heel vlot te vinden *kuch kuch*. Daar aangekomen bleek de wind nog harder te blazen dan het in de stad al geleken had dus ik hoopte maar dat het wat zou gaan worden.

Na me gemeld te hebben bij Rick toog ik aan het optuigen van mijn nieuwe Flextec 10 ft #5/6 hengel die ik nu voor het eerst echt zou gaan testen.
Ik knoopte een gewone tapse x3 leader aan de vliegenlijn en verlengde die met nog een stuk x4 tippet en hieraan kwam een natte vlieg waarmee ik eerder al veel succes had gehad (geen idee hoe die vlieg heet, hij is groen en heel simpel en gaat erg mooi net onder het wateroppervlak als je hem binnenstript, gekocht bij de Eemhof).
Ik had wat forellen zien springen dus wilde eerst wat hoger in het water vissen, dit leverde niks op helaas en al snel stapte ik over op een bloedworm imitatie.
Deze zonk heel langzaam dus moest ik wat langer wachten voordat ik begon met binnen halen.
Na een minuut of 10 kwam Rick 4 forellen uitzetten voor me en bleef even hangen om een praatje te maken en me adviezen te geven.
Het leek hem het beste dat ik een verklikkertje zou gebruiken en hij had precies de juiste voor me te leen.
Het ging om een "bung" een grote gele vlieg met een lus in de haakbocht waaraan mijn tippet geknoopt werd met daaraan de bloedworm immitatie.
Voordeel was dat de forellen ook aan de bung gevangen konden worden en op die manier had ik dus ook nog eens meer kans op vangen.
Ik viste rustig aan het hele water af worstelde behoorlijk met het tegen de wind in werpen en liep al vrij snel door naar een plek waar de wind meer van opzij kwam.
Hier kreeg ik het zaakje een flink eind weg (nou ja, voor mijn doen dan hè  ;D ) en ik liet de bung afdrijven op de wind, beetje een vaste hengel gevoel moet ik zeggen maar goed, het is ook wel leuk om verschillende dingen te proberen en te leren.
Op een stukje water waar wat minder kabbel stond kreeg ik dan toch de eerste aanbeet, de bung verdween onder water en ik trok de lijn strak en hief de hengel hetgeen beantwoord werd met een levendige weerstand aan de andere kant van de lijn.
Na een paar minuten kreeg ik de vis te pakken, onthaakte deze en liet hem/haar vlot weer zwemmen, vorige keer nam ik alle forellen mee naar huis maar had vandaag geen zin in het slachten met bijgaande rommel.
Ik bleef nog een tijd hangen rond dezelfde stek en na een half uurtje kwam Rick weer even een kijkje nemen.
Ik melde hem dat ik het werpen tegen de wind toch erg lastig vond waarop hij de hengel van me overnam en me liet zien hoe simpel dat wel niet is in werkelijkheid  ::lol::
Terwijl hij me dat liet zien kreeg hij diverse aanbeten op de bung, bizar met zulke watertemperaturen!
Na zijn demonstratie probeerde ik het ook weer en warempel het ging al een stuk beter  :)
De tweede aanbeet was ook wel mooi om te zien, door de wind was het vrij lastig te zien dat ik beet had tenzij de bung werd onder getrokken.
Op een gegeven moment leek het alsof de bung stil lag en na een tijdje bewoog hij tegen de golven in en verdween onder water, hangen!
Dit was ook een mooi gekleurde forel, mooie paarse kleur ook, echt prachtig.

Na nog een 45 minuten doorgevist te hebben besloot ik een warme bak koffie te gaan nuttigen welke werd gevolgd door een biertje waarna ik weer op de ov fiets stapte en binnen no-time de weg weer kwijt was in Utrecht  ;D

Het was een heerlijk dagje geweest, de nieuwe hengel en lijn waren zeer goed bevallen en het smsje van mijn vrouw dat de paar dagen eerder bestelde reel zojuist was bezorgd was ook iets om vrolijk van te worden.

Ik ben helaas niet zo van het foto's nemen dus die heb ik helaas niet, zal eens kijken of ik de volgende keer wat kan met mijn mobiel.

Dit jaar wil ik zowel de Ruigenhoek als de Kromme Rijn gaan bevissen, beiden zeer goed te doen met het openbaar vervoer en de fiets, ik heb er zin in!  ::kwijlen:: ;D

Groeten,

FlueFisker.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Nol78

Toch een leuke oplossing,

En wat mooie visjes als beloning.
Wel raar van die gemeente bij jullie ::wtf::

Gr Nol

pas

Als je er nu weer een keer op een zondag bent kan je aan Rick vragen of mij mij belt. Dan probeer ik je verder te helpen. Gr pascal
::wtf::

Hilco de Visser

maar een keertje in de krommerijn of gewoon wat ander leuk water kan altijd hoor  ;D

waar kom jij dan vandaan Lars?

gijsie20

Quote from: pas on January 08, 2014, 23:14:57
Als je er nu weer een keer op een zondag bent kan je aan Rick vragen of mij mij belt. Dan probeer ik je verder te helpen. Gr pascal

Maken we er weer een mini forum dagje van  ;D
Waar was jij zondag Pas?  ;)

Hilco de Visser

Quote from: gijsie20 on January 08, 2014, 23:41:32
Maken we er weer een mini forum dagje van  ;D
Waar was jij zondag Pas?  ;)

ja, is wel weer eens leuk  8)

FlueFisker

Dank je voor je aanbod Pascal! Ga zeker eens op een zondag dan.
Inderdaad slecht bezig die gemeente hier, werd paar maanden geleden ook weggestuurd omdat ik in het donker zat te vissen terwijlde hangjeugd gewoon kon blijven zitten, kansloos!
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

pas

Quote from: gijsie20 on January 08, 2014, 23:41:32
Maken we er weer een mini forum dagje van  ;D
Waar was jij zondag Pas?  ;)

In Kampen
::wtf::

gijsie20

Haha we misten je al..ben zelf ook maar 3 uurtjes geweest..waaide wel een beetje uit mn vest dus vond het toen wel mooi geweest.

Gerrit72



Fluefisker, mooi verhaal en mooi dat je een alternatief gevonden hebt.

De gemeente kan soms idd best vreemde beslissingen nemen mbt 'ons' viswater.
In mijn omgeving zijn vele vijvers zo ondiep dat een strenge winter, de grotere vissen (soms alle vissen) om zeep helpt.
Ook moeten deze vijvers bijna elk jaar 'gesnoeid' worden met een boot, omdat ze tot op het  midden dichtgroeien.
Vorig jaar is zelfs een talud aangelegd met witzand, om een baggerboot te water kunnen laten (en inmiddels staan de planten al weer op het midden).
Dure operaties en in mijn ogen niet goed voor de visstand (waarom niet wat meer diepte in deze vijvers?).

Een ander probleem is dat alle groenstroken langs de vijvers tot uitlaatplaatsen zijn gebombardeerd (alleen daar mag je de stront laten liggen).
Resultaat is een zone, die echt vergeven is van de stront (daarom waad ik er). Bij een snoek die je op de kant wil/moet onthaken, moet je echt zoeken naar een plek waar je vis, hengel of net niet in de stront ligt.

Zelf kan ik makkelijk naar andere stekken op afgelegen plaatsen, maar ook ri de jeugd uit de buurt, die zich even vrij kan maken van hun beeldscherm en een hengeltje wil uitwerpen, vind ik het een slechte zaak. Misschien moet ik me maar eens verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad (PVV = Partij Voor Vissers :)).
The only difference between men and boys is the price of their toys.