Schitterende stek in Zwolle!

Started by Plantje, July 15, 2013, 11:10:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Gisteren weer even met de kleine gaan fietsen. Overal in Zwolle-Zuid de weteringen langs gefietst. En regelmatig stoppen om te zien of er nog wat aan vis te spotten was. Uiteindelijk toch weer terechtgekomen bij mijn favoriete stek. En daar zag ik weer flinke ruisvoorns zwemmen! Zo vreemd is dat eigenlijk: water is overal ongeveer hetzelfde, maar enkel op die plek zwemmen vele grotere vissen.

Dus 's avonds nog even in mijn eentje terug met de vliegenhengel. Heerlijk een paar mooie ruisvoorns gevangen. Niet echt recordvis, maar wel leuke vis om te vangen. Eerst vanaf de brug, maar dat gaf te veel gedoe. Telkens met het schepnet vissen scheppen en daarna ook weer terug in het water zetten is verre van ideaal.
Toen maar even langs de kant gestruind. Heerlijk gevist!

Tegen het einde wilde ik al vissend teruglopen naar de fiets en ik kreeg een flinke aanbeet! Dit zou wel eens een nieuw PR kunnen zijn! En dat was het! Alleen wel een baars... Die heb ik nog niet zoveel gevangen op de vlieg. Ik kon de baars mooi landen en op het droge schudde hij met zijn kop en de lijn kwam los. Even kijken....vlieg van de lijn af. Ho! Snel onthaken dan, want ik zag de vlieg voor in de lip zitten. De vis spartelde nog twee keer en lag zo weer in het water! Te laat voor de foto....te laat om de vlieg uit de lip te halen. Die vlieg is ie zo weer kwijt. Weerhaakloos, dus dat komt wel goed. Het was een mooie afsluiter.

Nu maar weer nieuwe pheasant tails maken!

wouter veuger

mooi werk hoor, het blijven prachtige vissen die baarzen! (ruisvoorns ook overigens) ::agree::

jammer dat je geen plaatje hebt kunnen schieten.

dartmayor

Apart hé Plantje,

Veel mooie plekken in Zwolle Zuid.

En op enkele plekken barst het van de vis en 50 meter verder op zie ik niks en vang ik niks.
Terwijl op de plek waar ze wel liggen, ze ook massaal liggen.

Maar snoek is daar weer niet te vinden.
Vaak met de streamer daar gevist en daar nog nooit snoek gevangen.
Ook nog nooit snoek zien jagen of gezien en het water is er in de zomer vaak kristal helder.

Terwijl er echt duizenden voorns zwemmen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Jaspero


Plantje

Klopt Joost, snoek vind je er niet. Maar die baars die ik er heb gevangen zat ook rond de 35 cm denk ik zo. Die kan ook redelijk wat verorberen! Verder eigenlijk niets wat het logisch maakt, dat daar zoveel meer vis zwemt. Het is een doodlopend stuk.

Maar het is echt een schitterende stek! Je staat daar ook lekker rustig aan de rand van de wijk.

Wat ik ook wel geinig vind is een ander stuk in Zwolle-Zuid
https://maps.google.nl/?ll=52.486699,6.122397&spn=0.001803,0.004128&t=h&z=19
Dat stuk langs het Gerenpad heeft nog redelijk wat stroming. Dat zou op zich gelegenheid geven om op een mooie zomerdag een droge vlieg mooi met de stroming mee te laten drijven en zo aan een voorn te presenteren. Nu is de ruisvoorn in de regel geen vis die een vaste standplaats in het water heeft, maar het gebruik van de stroming om de vlieg op de juiste plek te krijgen vind ik nog altijd het mooiste dat er is!
Waar die stroming vandaan komt is me nog een raadsel! Ik heb de diverse weteringen gevolgd door er langs te fietsen en op Google Maps te kijken. Ik kom dan nog tot dit punt:
https://maps.google.nl/?ll=52.493619,6.109015&spn=0.003606,0.008256&t=m&z=18
waar de wetering onder de Oldermannenlaan uit komt. Daar zit ook nog aardig wat stroming in. Maar waar verder die stroming vandaan komt weet ik niet. Wellicht heel wat verderop via het Katerveer uit de IJssel of misschien zelfs helemaal langs de andere kant vanuit de wetering die vanuit Deventer hier:
https://maps.google.nl/?ll=52.483801,6.12918&spn=0.001803,0.004128&t=h&z=19
op het systeem aangesloten is (zie je alleen in satelliet weergave).

Gerrit72



Mooi verhaal Rudy! Het lukt mij mar niet een baars te vangen  :-[

Toch maar weer eens met de PT aan de slag.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

ik denk dat je met een klein streamertje /wooly buggertje meer kans maakt op een baars als met een nimfje hoor gerrit.

als het maar snel beweegt,vinden ze leuk...

Plantje

Over het algemeen zit je met een streamertje inderdaad beter. Maar voor mij was het puur een bijvangst op de Pheasant Tail. Maar dat maakt het niet minder mooi!

Gerrit72


Ga ik ook proberen, heb een mooie verzameling kleine streamertjes/buggers.
Heb mbt baars nooit geluk, ze zwemmen mee, bijten in m'n leaderknopen,
maar nooit een echte aanbeet, is me niet gegund denk ik  ;)

Maar ik ga stug door, moet toch kunnen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.