Te kleine reel?

Started by Arie de Vries, November 22, 2013, 13:44:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Arie de Vries

Roelof, bedankt voor de tabel
Allen dank voor de reacties, ik zoek nog even verder,  maar kan in elk geval vissen
Groet, Arie

bij

Quote from: Arie de Vries on November 22, 2013, 13:44:45
Mijn pas verworven Okuma SLV 2/3 stelt me voor het volgende "probleem" het large-Arbor spoeltje bevat te weinig ruimte voor mijn vliegenlijn. Ook zonder backing loopt de lijn de laatste 2 a 3 slagen vast. Omdat ik niet zomaar een meter van mijn vliegenlijn af durf te knippen toch eerst hier maar even met jullie overleggen.
Vraag is dus eigenlijk: kun je zonder problemen een stuk van je vliegenlijn afknippen om hem voor de reel passend te maken?

Arie ik heb het zelfde probleem maar dan met een wf 4 of een Okuma 4. Ik heb dus geen backing erop. Ik ga er vanuit dat ik dat niet nodig heb. Zo vaak lees ik hier niet dat de backing eruit gaat. Welke lijnwinst maak je als je een stuk van je lijn afhaalt ten opzichte wat je aan backing erop draait.


Arie de Vries

Bij mij past de lijn zonder backing al niet op de reel. Mijn vraag was dan ook, kun je probleemloos een stuk van de lijn afknippen waardoor de lijn op de reel past. Het was niet mijn bedoeling het verwijderde stuk lijn vervolgens te gaan vervangen door backing.
Wel ben ik weer wat wijzer geworden over Aftma en de verschillen tussen WF en DT. De praktijk is wat dat betreft voor mij een betere leerschool dan de theorie.
Daarnaast zou ik me kunnen voorstellen dat backing dunner is dan de hoofdlijn waardoor je aanzienlijk meer meters backing kunt opspoelen. Maar of op een #2/3de backing echt nodig is???
Groet, Arie

weerwolf

Arie, kijk even op de doos hoe lang de lijn is. meet vervolgens het midden uit een plak daar ff iets op. Ga werpen naar je beste kunnen en kijk of dat merkteken van de spoel af komt. Doet het dat niet zet de schaar erin.  Ik zou hem dan middendoor knippen want dan kan je de andere helft ook gebruiken. Komt dat merkteken er wel regelmatig uit dan zou ik hem langer laten en dan wel wat backing erop doen. Ik kom de backing nooit tegen.........maar je zal maar net tekort komen op de vis van je leven ;)  Om nu een andere reel te kopen bij een lijn gaat ook wel wat ver.


Gaat het om de shimano lijn?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.