Foto verslag sLOVEnie Juli 2012

Started by Sloveniawalking, August 03, 2012, 19:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sloveniawalking

sLOVEnie Juli 2012


De 2e vistrip van dit jaar werd zoals gewoonlijk weer sLOVEnie. 2 weken omgeven door heel veel rust, overweldigende natuur met vele kilometers eerste klas vliegvis water. 5 soorten salmoniden mogen weer belaagd, gevangen en weer netjes terug worden gezet.

Voor deze trip heb ik mijn gewone vliegvis hengels ook ingepakt maar ik ben bang dat deze in de kokers blijven steken net zoals bij mijn vorige trip.

De Tenkara visserij heeft mij de vorige keer betovert door de simpelheid en heeft naar mijn gevoel  veel meer vis naar de oppervlakte gebracht die ik onmogelijk gevangen zou hebben met mijn #3tje of #5je. Wat ook tijdens deze 2 weken weer is bewezen.

Ik vliegvis inmiddels alweer bijna 16 jaar maar kan nu wel zeggen dat ik een nieuw virus onder de leden heb.

Juist. Tenkara.

Ik geef toe. Vliegvissen ziet er mooier uit, is sierlijker in de omgang en bied meer mogelijkheden kwa afstanden en verschillende worpen in verschillende situaties. 

Maar Tenkara is in sLOVEnie meestal een sterker wapen om gegarandeerd meer te vangen.

Een tot de nok toe gevuld vliegvis vest is voor Tenkara een overbodige luxe en helemaal niet nodig. Ik deed al mijn benodigde materiaal in een simpel buiktasje wat ik om mijn schouder en nek hing.



Wat ik nodig heb voor het Tenkara vissen is: Hengel, oranje fluorcarbon lijn #3 of #4 van 3,6m of langer, spoeltjes tippet materiaal  10/00 en  12/00, knippertje, pincet om vliegen aan te knopen, arterietangetje om vis te onthaken, doosje met droge vliegen en nymphen en kleine streamers en wat vliegenvet. Een net had ik ook altijd bij me.

Speciaal voor deze vliegvistrip heb ik mijzelf getrakteerd op een nieuwe Tenkara hengel.
Hij is gemarkeerd als "soft 6:4". Het is een "Zoom rod". Er is mee te vissen in 2 verschillende lengtes. 3.9m en 4.45m. Omdat deze hengel in 2 lengtes gevist kan worden zijn het  dus 2 hengels in 1. Op veel rivieren heb ik gemerkt dat ik met de Tenkara hengel van 3.6m toch wat lengte tekort kwam en veel vis sloeg bij benadering op de vlucht. Een langere lijn gebruiken was dan de optie maar daardoor had ik ook wat minder controle bij de drift.

Deze nieuwe hengel moest het dus gaan doen. Een langere hengel en dus meer bereik met dezelfde #3 of #4 lijn van 3.6m. prima combinatie voor prima presentatie.

Hoeveel meer vis heb ik met deze langere Tenkara hengel gevangen? Zoveel dat ik iedere dag de tel kwijt ben geraakt. Een paar franse vliegvissers die ik tegenkwam hebben het zelf in levende lijven ervaren dat ik in dezelfde pool veel meer ving dan zij met hun gewone vliegvis hengel. Ze waren me dankbaar dat ze deze, voor het westen een, moderne manier van vliegvissen hebben mogen aanschouwen. Het vangen ging ongeveer  1 voor vliegvissen tegenover 5 voor Tenkara.

Het drag-free presenteren van de droge vlieg of nymph is met Tenkara een eitje. De presentatie van de vlieg is in sLOVEnie dan ook zeer belangrijk om iets te vangen. Het water is er zo helder dat de vis de vlieg lekker rustig kan inspecteren en weigert onherroepelijk  wanneer de vlieg ook maar een tikkeltje onnatuurlijk ( niet drag-free) drijft of mee stroomt.
Tenkara is mijn nieuwe verslaving die ik ook aan iedereen die al vliegvist of wil beginnen met vliegvissen aan zal raden.

De eerste paar dagen ben ik in de noordwest hoek van sLOVEnie begonnen. In de omgeving van Kranjska Gora. Een bergdorp op ongeveer 800m hoogte wat ook in de winter populair is bij skieers. Er stromen een paar prachtige rivieren.


Een klein meertje hoog in de bergen bij Kranjska Gora naast de rivier de Pisnica. Idyllisch plekje. (Er mag met de visvergunning ook in dit meertje gevist worden)

Het weekend voordat ik arriveerde in Slovenie had het nogal veel geregend waardoor deze rivieren hoog stonden en grijs waren. De aankomstdag was dus geen visdag jammer genoeg. De omgeving verkennen en genieten van de indrukwekkende uitzichten was de enige optie.

Ik heb voor de volgende 2 dagen een vergunning gekocht met de hoop op helder water op de wat kleinere rivieren. Kosten? 20 euro per dag voor ongeveer  50km water verdeeld over een aantal rivieren.

De weersvoorspelling voor de rest van de week was uitstekend. 30 graden en strakblauwe lucht.
Ik heb daar gevist op de Pisnica, Bistrica en Sava Dolinka. Dochters van de hoogste bergketens  van sLOVEense Julische alpen. De Triglav is met 2864m de hoogste berg van sLOVEnie. Deze berg is voor de Slovenen van grote betekenis en iedere Sloveen hoort minstens eenmaal in zijn  leven de berg te beklimmen. De eerste 2 rivieren liggen in het grootste natuurpark van sLOVEnie. Het Triglavski Narodni Park. De Sava Dolinka stroomt net langs het park.


De Pisnica. Een wild en snelstromend riviertje.

De volgende dag was het water van de Bistrica in de Vrata vallei aardig opgeklaard. Het water van de Pisnica was nog toebel en stroomde snel. Het zijn beide echte alpine rivieren. De Bisctrica waar ik de meeste tijd heb doorgebracht in de 2 aankomende dagen kun je zien als een kleine en snelle versie van de Soca. De vis ligt er jammer genoeg niet heel dik bezaaid en word er ook niet groot omdat het water koud is en er minder voedsel in het water aanwezig is. Dit heeft allemaal te maken met de ligging van de rivier. Er word wel vis uitgezet in de kleinere rivieren maar groot word het allemaal niet.  Hetzelfde verhaal geldt voor de rivier de Radovna die achter een volgende berg stroomt in de Krma vallei.
Ook de stroming is er snel. Te snel voor gewoon relaxt vliegvissen. Voor Tenkara was het wel te doen maar een drift van 10 meter duurde maar een paar seconden. Eigenlijk ook te snel om relaxt te vissen. 


De Bistrica. Een snelstromend magisch blauwe alpine rivier. Een snelle kleine versie van de Soca

De beste plek die ik kon vinden om vis te vangen was op de plek waar de Bistrica en Sava Dolinka samenkomen. De Sava was troebel en de Bistrica was helder. Dit leverde een rustiger stromend stuk op van een meter of 30 met helder water en met grote vissen die wel veel voorkomen in de Sava Dolinka. Hier heb ik dan ook het meeste gevangen in die 2 dagen.


Mooi getekende bruine forel aan de nymph


Regenboog met lange bek en helemaal puntgaaf. Wilde regenboogforel


Sava Dolinka. Beetje troebel maar links en recht wist ik me visje te vangen.

Prachtig water.  Ik ga er zeker nog eens terug bij lage waterstanden want 20 euro voor een dagvergunning is toch een leuke prijs voor 50km blauw water met bruine forel, regenboogforel en vlagzalm.
Ik heb hier 2 dagen gevist en ben toen doorgegaan naar mijn favoriete vliegvis bestemming.
Via de Trenta vallei door naar de omgeving Tolmin.


De Soca heeft hier in de Trenta vallei een mooie kloof uitgesleten.

Bij aankomst in de Soca vallei bij Bovec de vergunningen gekocht. Weer even kijken bij de Soca. Troebel water.


De machtige Soca.

Toch maar even proberen om vlakbij de Boka waterval in de "pool van Bovec" een visje aan de schubben te komen in de troebele Soca. Geen succes helaas. Dus ik ga verder naar de volgende Rivier.
De eerstvolgende rivier in het visgebied is de Ucja. Deze was kraakhelder en weer prachtig om te zien.


De Ucja onder de brug bij het dorpje Zaga. Adem benemend.


De Ucja.

'S middags ben ik verder gereden naar een dorpje vlakbij Tolmin om de tent op te zetten op een simpele camping pal naast de Soca. Ik stel het zeer op prijs om in slaap te vallen en wakker te worden met het geluid van een stomende rivier. De aankomende week word dit mijn uitgangspunt om te vissen op de Soca, Idrijca, Tolminka, baca, Nadiza en Trebuscica. Op jacht naar wilde forel en vlagzalm.


Lekker wakker worden met een mooi uitzicht pal naast de Soca

Hieronder volgen de mooiste plaatjes die ik de aankomende anderhalve week geschoten heb.


Tolminska Korita. Een prachtig stuk uniek natuur. Verboden om in te vissen maar wel mooi om daar op de vroege ochtend doorheen te wandelen


Tolminska Korita

De rest van de Tolminka is open voor het vissen. Vanaf de bron tot aan Tolminska Korita vis je in het zuidelijkste punt van het Triglavski Narodni Park. Er loopt alleen een weggetje ongeveer 200 meter hoger boven de rivier. Om bij de rivier te komen ben je ongeveer een uur tot 2 uur kwijt. De afdaling is stijl en de weg terug is nog veel moeilijker. Het water stroomt hier hard en de vis is er wild maar klein.
Zelf de locals komen hier praktisch nooit. Prima plek dus voor mij om in alle rust te vissen.


Tolminka in het Triglavski Narodni Park.

Vanaf Tolminska Korita tot aan de samenkomst met de Soca net onder Tolmin is het wat gemakkelijker toegankelijk als je de weg weet.


Tolminka. Een stuk stroomafwaarts vanaf Tolminska Korita.


Wilde Tolminka forel(hybride)


Tolminka bij de samenkomst met de Soca


Baca tussen Kneza en Koritnica


Wild stuk Baca waar de locals ook niet komen. Wanneer je hier vist dan voel je echt wat slovenie is. Niet heel verstandig om helemaal in je eentje te gaan bevissen omdat het zo afgelegen is


Wilde Baca forel (hybride)


Wilde Baca vlagzalm (Adriatische vlagzalm)


wilde Baca forel(hybride)


Steenvliegnymfhuidje. Het water aan deze kant van de Julische alpen zijn bijzonder voedselrijk


Zonnende dobbelsteenslang op de vroege ochtend op een steen in de Baca


Baca


Deze Sloveense muis ter grootte van een kleine cavia kwam ik tegen op een wandelpad onderweg terug naar de auto.


Idrijca


Idrijca regenboog


Idrijca


Idrijca wilde forel


Trebuscica. Dagje op pad met Devliegvisser van dit forum. Wat is die man goed in het werpen. Hij is niet voor niets werpinstructeur.


Nogmaals Devliegvisser op de Trebuscica.


Trebuscica.


Wilde Trebuscica forel(hybride)


Wilde Trebuscica forel(hybride) gevangen tijdens een evening hatch waarbij het water leek te koken
Van deze hatch heb ik ook prachtige onderwater beelden.


Wilde Trebuscica forel(marmer) dit was ook de grootste wilde vis van deze trip van rond de 65cm. Door de locals word je gefeliciteerd bij het vangen van een dergelijk exemplaar. Prachtig getekend, puntgaaf en licht van kleur. Trebuscica trophy. Marmerforel is te herkennen aan de grote kop die soms net iets minder dan een kwart bedraagt van het hele lichaam of door de 3 schaduwen op de flanken. Wanneer je in het water een forel ziet wegzwemmen met 3 schaduwen dan was dat dus een marmerforel.

Deze vis heb ik ook mooi op film staan onder water in zijn natuurlijke habitat. Deze verschijnen op Youtube en maak er hier een melding van wanneer deze te zien zijn. prachtige unieke beelden. Ik heel dichtbij komen en de vis zelfs aaien. Prachtig moment was dat.


Nog meer Trophies die door andere vissers in dit gebied gevangen zijn. Eentje is er zelfs 1.25m groot


Slovenian sedge op de achterbank van m'n auto

Tijdens een wandeling naar een van de vele watervallen die Slovenie rijk is kom je prachtige plekken tegen.
Onderweg naar de Kozjac waterval vlakbij het dorp Kobarid


De Soca


De Soca


De laatste paar dagen van de vakantie heb ik overnacht op een camping in de Nadiza vallei.



Nadiza korita


Nadiza


Nadiza wilde forel (hybride)


Nadiza wilde forel (hybride)


Nadiza


Grote eendagsvlieg in een boom boven de Nadiza



Voor degene die een keer mee wil naar Slovenie om daar mee te maken wat ik allemaal meemaak. Stuur een mail naar sloveniawalking@gmail.com. Ik begleid je graag naar de mooiste plekken die Slovenie rijk is.
zie ook mijn vorige verslag op dit forum voor meer info. Of het verslag op de site van Erik de Noorman

Mvg

J Wandelaar

A{b}r{a}xa{s}


drefter

Super daar wat mooi allemaal.

Gr Martin

BV


forel


GuusGeluk

Prachtig... Prachtig.... Prachtig.... Wauw!!!!!!! Hemelse natuur, schitterend water... Wauw...

Koreaflyfisher


Koen


Inderk

Heerlijk om te lezen en te zien.
SUPER!

Dank je!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


johannes

mooie platen en mooi verslag

wat hebben die hybryde vissen een geweldig mooi vlekkenpatroon.


willywam

dat was genieten !!

dank je wel ..


Christof van den Berge

Schitterend verslag gewoon een genot om te lezen, en de foto`s te bekijken!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Hhhhhhhhhhhhhhh.....................

Sprakeloos mooi

Bedankt voor het delen (ik ga gauw nog ff kijken! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Mr. Tinus

Jeuh..... Slovenië .... Die mag op m'n todo list. Wat een prachtige plaaten. Thnx for sharing !!!!

ruud

Wat een schitterend verslag, het nu echt kriebelen bij mij nog 5 weken en we vertrekken naar Oostenrijk.
Voor mij en een vismaat gaat dit keer ook een TENKARA hengel mee die we een maand geleden hebben aangeschaft,
dat wordt dus de eerste keer op stromend water.
We hebben hem een paar weken geleden even in een klein slootje uit kunnen proberen en dat was al een super middagje.
Beloofd dus wat voor Oostenrijk.
Zou gezien jouw eerder ervaringen een paar tips kunnen geven aangaande de vliegen die je gebruikt?
eventueel met foto.


Alvast bedankt, Groeten Ruud

Sloveniawalking

#15
Dankjewel Ruud,

Oostenrijk zal denk ik niet heel veel verschillen in vliegenkeuze ten opzichte van Slovenie.
Ik heb dozenvol met ontelbaar veel verschillende vliegen. Toch gebruik ik maar een paar verschillende.
Voor mij zijn het vangertjes in vrijwel alle situaties. misschien omdat ik er gewoon veel vertouwen in heb en er niet snel wat anders aan knoop.

Ik heb er helaas geen foto's van maar op de eerste foto's van de regenboog en de bruine forel zie je nog het nymfje gehaakt in de bek. Ik heb ze gebonden op haakmaat 12, 14 en 16 shrimphaak. Met goudkop en tungstenkop om dieper te kunnen vissen. Tungsten in goud en zwart. goudkop in goud, zwart en koper. Al denk ik dat het allemaal niet veel uitmaakt welke kleur kraal het is. Thorax is oranje en lijfje is zwart, dun en geribt met zilvertinsel. Geen staartje.

Ook heb ik ze gebonden op Tenkarastijl (te zien op de foto van de Tolminkaforel) met een patrijsveertje of peuteveertje wat dus naar voren steekt tussen de oranje thorax en goudkop. Ook heb ik ze op tenkarastijl  zonder goudkop voor de ondiepere stoomversnellingen. Gewicht aanpassen aan diepte waarop je vist. Logischerwijs: tungsten voor diep water. Goudkop voor middeldiep water en zonder goudkop voor ondiepe stroomversnellingen.
Ik vis ze aan 10/00 fluorcarbon. Ook heb ik een spoeltje 12.7/00 fluorcarbon maar hier kreeg ik minder aanbeten op.
Dit is praktisch het enige nymfje waarmee ik vis. Wil je niet op 1 paard wedden dan vooral vlokreeftjes niet vergeten in grijs en czechnymphen in olijf groen.

Voor droog gebruik ik alleen klinkhamers, sedges, needleflies en miertjes
Klinkhamers maatje 14, 16, 18, en 20. zwart, olijf, bruin en lichtgeel
sedges van hertenhaar 8, 10, 12, 14, 16, en 18. Natural en zwart
Needleflies geel en zwart maatje 18 en kleiner
miertjes van 14 tot 20

Al is het wel zo dat ik the hatch probeer te matchen en dus goed rondkijk wat er aan insecten aanwezig is.
Ik heb dozenvol met allerlei verschillende vliegen maar de selectie word steeds kleiner waarmee je met succes vist en uiteindelijk blijven er een aantal goede vangers over die je gewoon bij je hebt iedere trip.
De andere beginnen langzaam te roesten in de dozen.

Veel plezier in Oostenrijk en wij kijken allen natuurlijk uit naar je verslag hier op het forum na je trip.
(als ik tenminste even voor iedereen mag spreken)

Gr

J Wandelaar

ruud

Bedankt, hier kan ik weer wat mee. Tenkara style heb ik al wat gebonden en voor de rest kijk
ik mijn dozen even na en ik heb nog een paar weken om te binden.
Als we terug zijn zal ik (of PeterF die kan dat beter) een verslag maken.
Ik hoop dat het ook zo'n succes story wordt.

Bedankt ook namens mijn mede reisgenoten.
Gr. Ruud

Rossie69

ah bah moest gesensord worden :)

geweldig verslag met mooie foto,s

die vlagzalm helemaal mooi.

:P

Erwin

Had niet gedacht dat Slovinië zo mooi zou zijn. Prachtige foto's.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

bij

het zijn weer prachtige foto's en wat een prachtige mooie omgeving. Ik zou er zoo weer heen willen.

Plantje

Schitterende plaatjes en een mooi verhaal erbij! Ik had ook nooit verwacht dat Slovenië zo mooi was. Tot ik er op 13 juli met de Carbage Run doorheen reed. Ongelofelijk wat was dat mooi! En dan hadden wij nog bewolkt en licht regenachtig weer! Een aantal van de plaatsen die je noemt komen me bekend voor en zijn we ook geweest. We hebben nog zitten eten bij een hotelletje waar aan een andere tafel ook een stel vliegvissers zat. Ik ga kijken of ik mijn vriendin kan overhalen hier een keer naartoe te gaan.

Ook interessant hoe enthousiast je bent over tenkara vissen. Maar wat ik dan altijd denk is: als ik mijn vliegenlijn op het kurk vasthoud heb ik toch een stijl van vissen die vergelijkbaar is met tenkara vissen? Waar zit dat grote verschil dan? Anders kan ik alleen maar tot de conclusie komen, dat je met de gewone vliegenhengel dus alleen maar meer opties hebt.

.Tom.

Prachtige foto's , was er normaal ook al geweest maar er is wat tussen gekomen.
Hopelijk volgend jaar , want het is er prachtig.

Sloveniawalking

Quote from: Plantje on August 09, 2012, 11:42:54
Schitterende plaatjes en een mooi verhaal erbij! Ik had ook nooit verwacht dat Slovenië zo mooi was. Tot ik er op 13 juli met de Carbage Run doorheen reed. Ongelofelijk wat was dat mooi! En dan hadden wij nog bewolkt en licht regenachtig weer! Een aantal van de plaatsen die je noemt komen me bekend voor en zijn we ook geweest. We hebben nog zitten eten bij een hotelletje waar aan een andere tafel ook een stel vliegvissers zat. Ik ga kijken of ik mijn vriendin kan overhalen hier een keer naartoe te gaan.

Ook interessant hoe enthousiast je bent over tenkara vissen. Maar wat ik dan altijd denk is: als ik mijn vliegenlijn op het kurk vasthoud heb ik toch een stijl van vissen die vergelijkbaar is met tenkara vissen? Waar zit dat grote verschil dan? Anders kan ik alleen maar tot de conclusie komen, dat je met de gewone vliegenhengel dus alleen maar meer opties hebt.

Slovenie is prachtig inderdaad. Ook wanneer het bewolkt is en het regent.

Tenkara en vliegvissen. Het is bij allebei vissen met een vlieg. Maar het grootste verschil tussen die 2 manieren is de lengtes van de hengels en de diktes van de lijnen.

Ik heb de verschillen een keer uitvoerig besproken op http://vliegvissen.startpagina.nl/prikbord/15786794/foto-verslag-slovenie-juli-2012#msg-15786794

2e post, tenkara in vergelijking met bijvoorbeeld czechnympen met de vliegvishengel

tenkara vist echt heel anders en is op afstanden tot zo'n 10 m overslaanbaar door een vliegenhengel.
Een hengel is langer, de top veel dunner en de lijn veel lichter.

Beide methoden hebben voor- en nadelen. Allebei zijn ze leuk.





Plantje

Bedankt voor de toelichting. Ik denk niet, dat ik snel om zal gaan; voor mij is nog veel te veel te ontdekken op het "normale" vliegvisgebied!

Overigens heb ik weer even op je link naar het prikbord geklikt en direct weer besloten er niet verder te lezen. Wat zuigt dat systeem ontzettend zeg! In 1997 was dat best leuk, maar ik kan niet begrijpen dat dat nog steeds gebruikt wordt. Maar dat is genoeg off topic

Sloveniawalking

Ik hoop wel dat het verschil tussen tenkara en vliegvissen een stukje duidelijker is.
Ik heb mijn vliegvisspullen niet verkocht en dat ga ik zeker ook niet doen.
Ik ben wel gecharmeerd over techniek en hoeveel meer ik er mee vang.
Ik denk niet dat het aan mijn vliegviskunsten ligt maar meer aan de effectiviteit van tenkara.
Ik dacht in het begin dat het wel leuk was om erbij te gaan doen. En dat is het ook. Toch heb ik dit jaar me vliegvishengels nog niet uit de koker gehaald.
Komt vast wel weer een keer wanneer ik de situaties opzoek die er om vragen om met een gewone vliegvishengel te vissen.
vliegvissen is en blijft leuk. Tenkara of vliegvishengel. Beide hebben ze mooi momenten opgelevert en daar doe je het toch voor.