Welke forelputten dicht wegens het weer?

Started by Franky Boy, August 21, 2012, 18:22:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Welke forelputten zijn wegens de weersomstandigheden (hoge temperaturen, lage zuurstofgehaltes en de resulterende stress bij de vissen) momenteel gesloten?
De Ronde Bleek is in ieder geval voor onbepaalde tijd gesloten. En dat is toch een vrij diep forelmeertje.

ben

Wild-Reutum in ieder geval niet, gister nog een Grote forel van 4 kilo op een garnaal imitatie, helemaal top, en de Woldstek is ook open, bij Wild zondag 1000 forellen uitgezet waarvan er die dag zo'n 500 gevangen zijn dus vis zat!!!!!!!

Gert

De Berenkuil is ook open, maar daar werd gisteren niet of nauwelijks gevangen. Dus geen aanrader....

vliegvisgek

de ronde bleek snap ik kanjers die diep zitten moeten dus omhoog werken zich kapot en krijgen daarna de klap erg verstandig van jan  ;)

en netjes ben 4 kilo

ben vanmorgen effe naar emst geweest 3 stuks met pijn en moeite vis zat maar ook troep zat  :-[

ben

@ Jeroen, de vis bij Reutum is nu wel iets minder fel, vanavond nog met Evert langs de Marshoek gefietst is morgen ook gewoon open!!!! Zijn de andere forelputvissers op vakantie??????

Inderk

Baggelhuizen is ook open.
Er wordt vis gevangen.........voorntjes en baarsjes hoofdzakelijk.
Forel zit ver en diep bij de spronglaag, in een bijna lethargische modus.
even geduld en dan komen ze wel weer los, als het water afkoelt.

Misschien dat je kans maakt met powerbait of met een fast sink line i.c.m. een boobie.
Heeft niet zo veel met vliegvissen te maken.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


W3stland

Quote from: speycast on August 21, 2012, 19:01:24
ach ja heb je mooie zomer avonden is die toko dicht   was toch lekker op vlot beetje dobberen en kneiters vangen

als put van 13 meter diep al te warm wordt   is commerciele put dus waarom dicht doen in deze tijd

Staat hierboven al beschreven.. Het water beneden is niet te warm.. Her water boven.. Door deze vis zich naar de oppervlakte te laten vechten overleeft deze de overgang vaak niet.. Vandaar dat bij de eemhof bijvoorbeeld in de zomer allleen met drijvend gevist mag worden..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Franky Boy

De Ronde Bleek is - naar ik weet - de enige commerciële forelvisserij in Nederland waar volgens het 'catch & release' principe wordt gevist.
Vissen als forel overleven onder deze omstandigheden de drill vaak niet. Zelfs als ze (vaak na 'reanimatie') wegzwemmen, gaan ze later alsnog dood.
Een goede maatregel om dan je visserij te sluiten. Niet uit commercieel oogpunt, maar uit het oogpunt van dierenwelzijn.
Ik denk ook dat je als vliegvisser hier een verantwoordelijkheid hebt. Als je in een commerciële forelput bij deze hoge temperaturen een forel vangt, zou je die eigenlijk moeten doden en meenemen. Als je zelf geen forel lust, kun je de buurvrouw er misschien een plezier mee doen. De forel terugzetten heeft onder deze omstandigheden meestal geen enkele zin. Stuit het doden van een forel je tegen de borst (ik ken heel wat vliegvissers die het niet over hun hart kunnen krijgen) dan kun je natuurlijk ook overwegen om nu helemaal niet in zulke forelputten te vissen.
Het Oostvoornsemeer (ook catch & release) was vroeger ook tijdens de zomermaanden gesloten. Ook daar werden regenboogforellen vaak in het (warme) ondiepe water 'kapotgedrild'. Duikers namen in die perioden in het wier vaak tientallen dode, grote, forellen waar.
Die gesloten tijd in de zomer is onder druk van de hengelaars later afgeschaft. Het wordt nu aan de verantwoordelijkheid van de sportvissers zelf overgelaten of ze er tijdens warme perioden vissen of niet.
Maar of sportvissers die verantwoordelijkheid aankunnen?

Gert

Quote from: Franky Boy on August 22, 2012, 08:07:43
De Ronde Bleek is - naar ik weet - de enige commerciële forelvisserij in Nederland waar volgens het 'catch & release' principe wordt gevist.

Dat klopt volgens mij niet Frank. Ten eerste MAG je ook forel meenemen bij DRB - weliswaar tegen extra betaling, en ten tweede is het bij bijvoorbeeld de Eemhof ook niet verplicht om alles mee te nemen. En er is nog een vijver (weet niet of dat Baggelhuizen is?) waar je de eerste mee MOET nemen, de rest MAG terug.

Groet,
Gert


Franky Boy

Zojuist volgende bericht ontvangen:
Door de temperatuurdaling en toename van de wind is het water van de vliegvisvijver van De Ronde Bleek weer geschikt om verantwoord te kunnen vissen. Vrijdag 24 augustus a.s. is het meer weer geopend. Veel visplezier.
Wij danken u voor het begrip voor de tijdelijke sluiting.

Met vriendelijke groet,
De Ronde Bleek
Jan Kursten

P.S.
Gert, misschien heb je wel gelijk en is het in DRB toegestaan om tegen extra-betaling forel mee te nemen, maar de overgrote meerderheid van de vliegvissers zet er de forel weer terug. Dus in de praktijk is het veel meer een C&R water dan de andere forelputten. Het hele beheer van de Ronde Bleek is er ook op gericht dat de meeste forellen worden teruggezet om nóg groter te groeien. Goede conditie van de teruggezette forellen is dan cruciaal.

Rossie69

Klopt eerste forel ontrekken van het water,laten wegen en dan afrekenen ,per kilo geloof ik.
de rest mag je zelf weten of vrij of mee,wat dan ook per kilo of pond wordt afgerekend.

Eemhof heeft een verbod vanaf eind mei tot eind sept.
Nou we zijn een 2 week geleden geweest,was huilen met de pet op op de grote of kleine,werd niks gevangen.
buzzers 2 tikkies op gehad,maar heel voorzichtig.

Woldstek 3 week geleden in de volle hitte ook al met de vlieg zeer slecht gevangen.
De Deeg gooiers vingen nu,mn buurman stond naast me die ving er 17 en ikke maar 5.

Zondag gaan we het nog is proberen,maar dan is kijken of het wat wordt.
heb er een hard hoofd in.

ovm is dat dan nu ook nog de moeite of ook niet ?


Gert

Quote from: Franky Boy on August 22, 2012, 14:08:51
Gert, misschien heb je wel gelijk en is het in DRB toegestaan om tegen extra-betaling forel mee te nemen, maar de overgrote meerderheid van de vliegvissers zet er de forel weer terug. Dus in de praktijk is het veel meer een C&R water dan de andere forelputten. Het hele beheer van de Ronde Bleek is er ook op gericht dat de meeste forellen worden teruggezet om nóg groter te groeien. Goede conditie van de teruggezette forellen is dan cruciaal.

Da's waar Frank - het zou in vergelijking met andere, echte put and take vijvers ook veel te duur worden om forel mee te nemen uit DRB. Maar het staat wel in het reglement (alleen regenbogen overigens).


vliegvisgek

de kool is denk ik de enige waar je niks mee mag nemen ook niet tegen extra betalling ja meschien in overleg
de eemhof
baggel huizen
de kool
de rondebleek
nieuwe in utrecht
en vast nog wel wat

zijn allen catch and release vijvers

Arno

Bij deze mijn mening,
Hou nou toch eens op met het gezeik van dierenwelzijn en meer van dat gezeur!
eerst kweken we vissen op in relatief veel te kleine bakken tot ze groot genoeg zijn??
dan pompen we ze met donder en geweld in een tankauto en rijden enkele honderden kilometers met
veel te veel vis in veel te weinig water!
dan gan ze met donder en geweld vanuit de tankauto in een veel te kleine bak met lekker fris steenkoud leidingwater!
en van daaruit worden ze in een kruiwagen of iets dergelijks in de vijvers geGOOID!
daar worden ze dan weer gevangen met een HAAK(al dan niet met weerhaak)in de bek.
en dan lopen wij te zeuren over dieren welzijn.
een mens zou de helft niet eens overleven.
dit is alles wat ik er over schrijf niet om een discussie los te maken maar omdat ik het zo'n gezeur om 3x niks vind
en ja ik vis altijd en overal met een weerhaak(ook op de Eemhof) of waar dan ook.

En Ja ik heb wel een lekkere vakantie gehad.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Volgens mij heeft Arno het beste met de kweekforellen voor.
Hij is zich tenminste bewust dat er heel wat met die beesten gesleept wordt en gegooid. Nu nog zonder weerhaak gaan vissen en het komt helemaal goed met hem. ;)

fdb197

van de week ben ik  op de kool geweest
de forellenputwas ook gesloten de rest was wel gewoon open
er werd redelijk goed karper gevangen

W3stland

Toch vind ik het zonde om na een dag forel van koud (onder) naar boven (warm) te slepen dat er dan de volgende dag overal dode forellen drijven.. Dat het gekweekte forellen zijn wil niet zeggen je er alles maar mee moet doen..ik vang ze graag nog eens..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Rossie69

daarom moeten we ook zo,n vijver leeg vissen ;)

gister lekker gevangen,15 stuks vlieg gele streamert.
mn dochter en zoon alle bei 1 ,en vrouwtje 7,wasmotlarf onder het dobbertje.

de rest door de buurman en z,n 2 zwagers.

dus was goed te doen,en veel regen nee,hahaha ahum.

Maar dierleed,stopen met vissen is denk ik dan gewoon,een idee.


W3stland

Tja ik vind het toch kut als ik de dag na je kom in een vijver met overal half dode vissen.. Vind het wat anders in een put and take.. In catch and release vind ik zuinig zijn op de vissen wel zo nuttig..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Marnix

vorige week doordeweeks nog bij de Eemhof geweest..
stond een aardig windje in de ochtend, waren maar een paar vissers. Niemand ving iets, (werd daar ter plekke al voor gewaarschuwd) zelfs niet de dobber vissers.
En ving zelfs niets bij de water uitlaat, ze leken compleet verdwenen in de kleine vijver, geen een activiteit of iets..
De Kleine vijver was trouwens echt cappuccino, met een mooi laagje schuim..
Grote vijver dan maar geprobeerd, De wind kwam uit een richting waardoor op een plek alle forel voedsel ging zoeken.
Kolken draaien en veel dolfijn gedrag. 1 mogen vangen verder 5 aanbeten gehad waarvan 2 gelost. Op de Droge vlieg.
Toch niet slecht aangezien het water erg warm was nog.

dartmayor

Afgelopen zondag van 14:00 tot 17:00 bij de Tipbosch gevist.
Ook gewoon open.

Resultaat 20 forelletjes. (ook een aantal met de werphengel)
Ze zwommen meer achter de vlieg aan dan dat ze erin wilden bijten.
Gewoon veel van vlieg wisselen was de oplossing.
Allemaal op 20 cm diepte gevangen.

Gevangen met streamer en PT.
Er werd door anderen ook met droog gevangen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm