Hoe verleid ik een brasem?

Started by Gerrit72, July 26, 2012, 23:12:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Vandaag zag ik (voor de zoveelste keer) een aantal grote brasems op de stek waar ik vaak op ruisvoorns vis. De brasems liggen stil, of zwemmen langzaam rond, waarbij je kan zien dat ze hun bek open en dicht doen (maar niets zichtbaars eten ???). Wat ik ook probeer mn vliegjes zwemmen ze ongeïnteresseerd voorbij (drijvend of zinkend). Heeft iemand een tip om deze brasems te verleiden?



Gelukkig dat er altijd ruisvoorns zijn die wel willen happen (al zijn ze dan klein).



Een mooie stek in Drenthe ;D



Toen ik vorige week ging streameren, trof ik mn schoonvader die met dode aasvis zat te snoeken.
Ik vroeg hem; 'zit je soms met levende aasvis te snoeken' (ik zag zn dobber wat tukken).
Verontwaardigd antwoordde hij nee, keek naar zn dobber, die vrolijk wegzwom en constateerde 'ik heb beet'.
De niet te kleine aasvis bleek gepakt te zijn door een paling ;D

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Gerrit,

heel herkenbaar!
Ik heb ze wel eens een hersenschudding gegooid met een goudkopje maar nog steeds helemaal niets. Fustrerend !!

Ik heb wel eens gehoord dat aas wat (van achteren af) voorbij komt zwemmen op gelijke hoogte, dat ze dan uit agressie nog wel eens willen happen.

Het is mij nog nooit gelukt.

Ik heb het vermoeden dat ze dan ook niet echt aan het vreten zijn, brasems azen toch tegen de bodem?

Bij ons achter kantoor zie ik ze ook elke dag liggen, echt grote brasems.
Maar vangen ho maar.

Groeten,  Jan
I don't drink water, fish f*ck in it...

A{b}r{a}xa{s}

Gisteravond met (langzaam zinkende) zalmeitjes precies hetzelfde (weer eens) meegemaakt met karpers.
Ze waren vol op aan het zonnen en rondzwemmen, maar met grote regelmaat knalde ze uit het water.
Daardoor leek het of ze toch actief waren, echter een zalmeitje gepresenteerd op 5-10cm voor de bek....
daarvan schrokken ze niet als het in het water landde, maar ze toonden er ook geen enkele interesse in.
(zelfde ging het trouwens met een broodvliegje)

Troutbuster

#3
Het wel dan niet vangen van Brasem ligt naar mijn mening aan de tijd van het jaar
Is de Brasem massaal bezig aan een ware vreetorgie (muggenlarven) en staan ze op hun kop (staarten zwaaiend in de ondieptes) de bodem om te wroeten, dan maak je de meeste kans met een bloedwormpje op zicht aangeboden maar wel heel statisch
Natuurlijk moeten de omstandigheden er wel naar zijn zoals een tijdje geleden op de "Flats van Tholen"  waar ik er achter elkaar 10 haakte.
Helder water en Brasems in de euforie van de vreeterij is op dat moment een pré, maar.....

Ik heb reeds diverse malen Brasem gevangen op andere manieren en met andere methodes
Je kan dan praten van toevalstreffers want ik viste "blind" op welke vissoort dan ook, maar tijdens het nymphen haakte ik reeds mooie platterikken aan een Ritz-D red tag en aan een wit fuzzybug nympje (die laatste op een plek waar een "local Hero" nog nooit Brasem ving met wat voor vismethode dan ook hè Bas!! ;))

OOk ik heb de wijsheid niet in pacht en put uit eigen ervaring waar ook nog maar genoeg vraagtekens bij zitten wat berteft gericht op Brasem vissen en ik hoor graag de mening van anderen die ook succesvol zijn op Brasem met de vlieg/nymph, zodat we er allemaal wat aan hebben!!

Gr

Jan

[attachment deleted by system]
"Petri Heil"


Hendrik

Hoe verleid ik een brasem;
Met een karig gebonden spidertje, of een redtag over de bodem laten huppelen, spidertje op de hoogte van de vis als ze langszwemmen presenteren.
Redtag tergend langzaam over de bodem werkt ook voor kroeskarper,
ik heb op deze manier al vaak mijn visje gevangen op niet eens zo`n helder water.(kanaaltje)

groet en succes, hendrik.

Gerrit72


Jan B & Bas, bedankt voor de reactie, hoeft dus niet aan mijn onkunde te liggen ;D
Jan trout, da's een mooie! De vissen die zag, waren ook goed aan de maat. Ze lieten zich
ook niet verschrikken door het aanwerpen. Spannend werk, elke keer als het vliegje mooi
afdaalde nabij zo'n dikke kop. Doet ie et, of doet ie et niet?

Ik blijf het gewoon proberen, zoals Hendrik en Jan schreven kan het soms wel.
Maar ik heb idd meer vertrouwen op de bodem, jammer is dat je het dan niet ziet.

Bijzonder was het gedrag van de ruisvoorns. Soms moet ik best moeite doen om er
een op de kant te krijgen. Nu pakten ze erg vaak de vlieg, waar ik niet op reageerde.
In het heldere water zag ik ze wil kopschuddend met de vlieg nabij de brasems zwemmen.
Ik hoopte dat het de brasems op een idee zou brengen en dat ze het uitgespuugde vliegje
alsnog zouden pakken. Waren de brasems wat verder weg en zou het niet verschrikken,
dan was het kinderlijk eenvoudig de voorns te vangen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

christianvt

Hoe ik het doe: NIET! Vieze slijmjurken  ;D

Maar succes met de "plattes"!

Onno


net voor de paai pakken ze het wel  8)

Maar gister een uur staan gooien tussen azende dikke brasems.. niks niks niks. ze keken naar geen enkele vlieg. Ik denk dat ik eens maden moet gaan voeren, en dan een made imitatie ga binden.

Scaramouche

Ze vreten ook aardig wat visbroed in dit seizoen, een klein vliegje met alleen gelige chenille willen ze ook wel eens pakken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Als brasems loom aan de oppervlakte hangen, is het gebruikelijk dat ze niks eten. Dus mensen het ligt echt niet aan jullie vlieg of (on) kunde. Ze azen dan in de regel niet.
Gisteren ook nog een schooltje aangeworpen tegen beter weten in. Niks. maar even daarvoor een langs de bodem zwemmende brasem aangeworpen met een voor de roofblei bestemde zwarte woolly bugger(meer dan 5 cm lang) en die werd met de eerste worp keurig naar binnen gezogen door de brasem.
Zoals eerder al eens geschreven, vlak voor de paai zijn ze vaak uitstekend te vangen en dan in dubbele cijfers.
Die (grote) roofblei overigens knalde even daarvoor op mijn beetverklikkertje i.pv. op de vlieg toen ik de lijn snel binnenviste :'( :'(

Sjoerd


Inderk

Ik vang de meeste brasems als ik ze niet in het water zie "hangen" gewoon met een zware Ritz-D over de bodem trekken
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


sjoerd

Quote from: Inderk on June 12, 2014, 21:42:59
Ik vang de meeste brasems als ik ze niet in het water zie "hangen" gewoon met een zware Ritz-D over de bodem trekken

Dat klopt toch exact met wat ik beschreef? Uitzondering zag ik op een karperput  bij Kampen. Daar wordt veel gevist met drijvende hondenbrokjes en die brasems hebben al snel geleerd dat die oppervlakte aasjes lekker zijn. Je ziet ze dan ook aan de oppervlakte, de brokjes opslurpen!!

Sjoerd