Happy met CDC

Started by HappyFisherman, January 25, 2015, 20:07:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Deze heeft me al heel veel vis opgeleverd. Zowel voorntjes in de vijver voor mijn huis als forel op baggelhuizen en op de Kyll.

Je hebt nodig:
Kleine haakjes (deze is Gamakatsu maatje 18)
3 CDC veertjes van ongeveer gelijke lengte.

Eerst knip je de puntjes uit de veertjes. Alleen de schacht doorknippen, zodat de fibers een V vormen. Binddraadje opzetten en halverwege de haaksteel zetten.

De veertjes netjes op elkaar leggen, zodat de schachten op elkaar liggen en de puntjes (waar je de schacht hebt doorgeknipt) bij elkaar eindigen. Vervolgens de veertjes inbinden bij de stam en deze door het binddraad naar achter trekken tot de puntjes net (1-2mm) achter het haakoog zijn. Goed vastzetten met enkele slagen binddraad. Ook kruislings voor- en achterlangs.

De onderste veer onderlangs aan de voorzijde en de middelste veer onderlangs aan de achterzijde vouwen en vooraan vastzetten. Dit niet te strak aantrekken, want je vormt hiermee de body van je vliegje. Als je het hebt ingebonden kun je deze afknippen.

De fibers aan de bovenkant uiteen halen, zodat er links en rechts ongeveer evenveel zitten en de laatste veer naar voren vouwen en inbinden. Dit mag redelijk strak aangetrokken worden. Breng vervolgens je binddraad tussen de vleugeltjes door (langs de bovenzijde dus!) naar achteren.
Vouw de veer weer naar achter en bindt deze achter de body in.

Het geheel kan nu afgebonden worden. Je kunt de laatste veer afknippen op lengte en de vleugeltjes kunnen in vorm geknipt worden.

Edit: Betere foto's van het eindresultaat ingevoegd.

Op deze manier kun je snel en tamelijk eenvoudig kleine vliegjes maken (en ze vangen ook nog) in verschillende kleurtjes.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wouter veuger

Mooi vliegje,en een mooie SBS,dat is er een om eens te proberen!

Thx!

Inderk

Super Bram!

Bedankt, voor het plaatsen
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


maurice

#3
Mooie vlieg kerel.
Maar was je achtergrond niet blauw?
Ben dan wel geen fotograaf en heb geen fotokist,
Maar het lijkt erop dat de belichting van de vlieg verschillend is.
Neem dan aan dat je de vlieg op een vaste plek hebt staan.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Ben nog met de bovenbelichting aan het proberen. Is nu te fel...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Mooi Bram de "kurk" is misschien wel een goede naam want hij drijft uitstekend lijkt me. En inderdaad handige SBS.

Rena

Weer een patroon waar ik wel brood in zie.
Super, dank je wel!

TL Peter

Rossie69

ook een mooie.

heb weer heel wat gemist.

;D