Ik ben nieuw hier

Started by chris33, April 12, 2013, 10:11:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Goedemorgen vissers!

Ik ben Christian, 23 jaar, en een nieuwe visser op het gebied van vliegvissen. Ga zondag voor het eerst proberen (dus vooral richten op het werpen).

Heb een ABU Diplomat #56 en een doosje met Dragon vliegen.

Leuk zo n forum. Leerzaam, en ga zeker. Zo nu en dan het e.e.a. lezen. Heb het forum over Scandinavie al doorgespit. Interessante verhalen en foto's. Van t zomer ga ik namelijk naar noorwegen.

Heb de film Off the grid gekeken. Erg leuke inspiratiebeelden.

Wens jullie een goed (vis) weekend toe. Zondag lekker weertje.

Gerrit72



Chris,  ::welkom:: hier!


En zondag veel succes en plezier!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

jur606

chris welkom
(ik zou je aanraden als je het werpen nog niet goed onder de knie hebt)
Niet direct een vliegje eraan te binden maar met een pluimpje wol ofzo te gaan oefenen, kan heel veel haken in lichaamsdelen schelen?

just a TIP :)

chris33

Dankjewel allemaal!

Is een goede tip! Wil geen letsel op lopen haha.

Trouwens, knopen jullie de vliegen direct aan de leader.. of...?

Kost dat niet constant veel lijn, als je nieuwe vlieg er op wil zetten.

Gerrit72




Wat velen doen is een tippetringetje aan je leader en aan dat ringetje weer je tippet (stuk dun nylon of fluorcarbon) binden. Alleen de tippet hoef je zo na verloop van tijd te vervangen en je leader blijft hetzelfde.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

catchem

Leuk dat je je voorstelt

Maak je in het begin niet teveel zorgen over leaders, je gaat er heel wat in de knoop gooien. Zorg dat je wat tippet materiaal hebt en lap af en toe je leader op. Let vooral op de tip om eerst even te werpen zonder vlieg maar een pluimpje of vlieg waar je de haakbocht vanaf knipt. Probeer ook niet gelijk ver te willen werpen, maar richt je eerst op de controle van je lijn. Je hebt meer aan je vlieg op 7 meter precies kunnen plaatsen waar jij hem wilt hebben dan dat je op 15 meter er enkele meters naast zit.

Beertje

Van harte welkom Chris.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

chris33

Quote from: catchem on April 12, 2013, 11:37:51
Leuk dat je je voorstelt

Maak je in het begin niet teveel zorgen over leaders, je gaat er heel wat in de knoop gooien. Zorg dat je wat tippet materiaal hebt en lap af en toe je leader op. Let vooral op de tip om eerst even te werpen zonder vlieg maar een pluimpje of vlieg waar je de haakbocht vanaf knipt. Probeer ook niet gelijk ver te willen werpen, maar richt je eerst op de controle van je lijn. Je hebt meer aan je vlieg op 7 meter precies kunnen plaatsen waar jij hem wilt hebben dan dat je op 15 meter er enkele meters naast zit.

Ja oke. Ga ik zeker doen! Tippet materiaal, is? Gewoon een klosje Fluorocarbon? Ik wil nog niet gelijk van alles aanschaffen. Eerst gewoon lekker basic bezig zijn.

catchem

Tippet kan ook gewoon nylon zijn. Toen ik begon heb ik gewoon gepakt wat ik nog had liggen en nu koop ik nog steeds klosjes van 50 of 100 meter bij de winkelier. Die speciale tippet klosjes zijn mij te duur. De leaders koop ik ook zo goedkoop mogelijk. Voor onder de euro kan je ze al vinden. Koop niet die van Martens die splijten, verder heb ik er geen negatieve ervaringen mee.

chris33

Quote from: catchem on April 12, 2013, 12:01:13
Tippet kan ook gewoon nylon zijn. Toen ik begon heb ik gewoon gepakt wat ik nog had liggen en nu koop ik nog steeds klosjes van 50 of 100 meter bij de winkelier. Die speciale tippet klosjes zijn mij te duur. De leaders koop ik ook zo goedkoop mogelijk. Voor onder de euro kan je ze al vinden. Koop niet die van Martens die splijten, verder heb ik er geen negatieve ervaringen mee.

en die knoop je gewoon aan je leader vast, aan het uiteinde. Mijn leader die er nu op zit is, tappered..

Bedankt voor de tips.

jur606

Chris ik ben begonnen en gebruik het eignelijk nog steeds met gewoon 25/00 Nylon en daaraan knoop ik mijn (tipped)
zeg maar van 12/00 of 14/00 nylon of fluorcarbon
zeker aan eht begin niet te moeilijk doen
Natuurlij gooit een leader taperd wle iets beter maar dit voldoet voor mij velropig zeker op voorn e.d.
meestal stukken is toch tussen de 5 en 15 meter gooien dat lukt ook wel redelijk zonder allemaal poespas :)

S6 met oefenen en kijk nog wat werp filmpjes
aan het begin is en blijft het vreemd dat gooien met niks (kwa gewicht) aan het einde van je lijn.
S6


chris33

Quote from: jur606 on April 12, 2013, 12:21:12
Chris ik ben begonnen en gebruik het eignelijk nog steeds met gewoon 25/00 Nylon en daaraan knoop ik mijn (tipped)
zeg maar van 12/00 of 14/00 nylon of fluorcarbon
zeker aan eht begin niet te moeilijk doen
Natuurlij gooit een leader taperd wle iets beter maar dit voldoet voor mij velropig zeker op voorn e.d.
meestal stukken is toch tussen de 5 en 15 meter gooien dat lukt ook wel redelijk zonder allemaal poespas :)

S6 met oefenen en kijk nog wat werp filmpjes
aan het begin is en blijft het vreemd dat gooien met niks (kwa gewicht) aan het einde van je lijn.
S6

Oke, duidelijk! Eerst oefenen en leren, keer wat vangen, dan overnadenken of ik hier echt mee verder wil!

Ik heb dry wet en nympfs.. Deze tijd van het jaar?Zondag? Welke kan ik het beste proberen?

En ja, heb al aantal films bekeken... Fluefiske (noorse film) Off the grid en nu bezig met Fly fishing the basics, leggen redelijk goed uit hoe je moet werpen. Maar uiteindelijk moet ik het zelf doen, dus lekker oefenen. En zal komende tijd nog meer zien en lezen, om beetje beeld te vormen.

Gert

Ja, gewoon een stuk nylon of fluorcarbon van 0,12 of 014 aan je tapered leader binden. Maar wel ELKE keer je leader meteen uit de knoop halen, want het is zonde als je die vernaggelt. Tippet met een knoopje erin is niet zo erg qua kosten. Uiteraard wel qua trekstrekte, dus als je serieus aan het vissen bent ook die uit de knoop halen of vervangen.

En vanaf dat je begint: prik je elleboog van je werparm in je zij, en hou die daar! Anders maak je hoogstwaarschijnlijk ook al meteen een van de grootste beginnersfouten: werpen als was het een werphengel.

Groet,
Gert

chris33

Elleboog in mijn zij, en vanuit me arm werpen en niet van uit mijn pols. Pet en bril op!

Oke, heb FB van 30mm (voor roofvis) maar kan wel keer lichter materiaal aanschaffen voor paar knaken!

Dankje voor de tip!

Marksman

Ik zou als ik jou was een werples nemen bij iemand die dat goed kan, scheelt een hoop gepruts.
En als je toch gaat oefenen zou ik er gewoon een nimph aandoen zonder weerhaak en in het water werpen dan
blijft er misschien wel wat hangen wat wel weer leuk is.
en als je start met een nimph kan je als leader gewoon een stuk nylon nemen van één dikte, scheelt in het begin
een hoop ontknopen. Succes

chris33

bedankt voor de tip. Daar kan ik zeker wat mee.

Raakt het vaak in de knup dan, aan het begin?

Marksman

Gebeurt best wel eens en als de knoop te erg is dan knip je gewoon de leader af en zet je
een nieuw stuk nylon op, dit is goedkoper dan een getaperde. Als je met droge vliegen in de weer gaat dan kan je
beter wel een getaperde gebruiken.

jur606

ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veal last van heb gehad (andere weer wel)
waarom ik het niet zo veel heb weet ik niet geluk denk ik
met 3 vliegen gebeurt het me dat wel geregeld maar 1 a 2 eigenlijk niet heel vaak (tot op heden)


chris33


Gert

Quote from: chris33 on April 12, 2013, 13:17:18
3 vliegen tegelijk?

Ja joh, stelletje makrelenvissers zijn het ;D
Zelf vis ik maar zelden met meer dan 1 vlieg, maar er zijn erbij die bijna niet anders doen.
Maar daar zou ik me als beginner nog maar niet aan wagen.

En ja, je kunt het beste een paar werplessen nemen - maar daar kom je denk ik zondag zelf wel achter ;)
Daarom: gewoon proberen, maar WEL les gaan nemen, en niet te lang ermee wachten, want aangeleerde fouten gaan er moeilijk weer uit.

Gert

Quote from: Marksman on April 12, 2013, 12:53:03

en als je start met een nimph kan je als leader gewoon een stuk nylon nemen van één dikte, scheelt in het begin
een hoop ontknopen. Succes

Daar ben ik het niet mee eens. Het is juist heel belangrijk dat je leert je lijn EN je leader goed te strekken en je vlieg zacht op het water te laten landen, waarbij je leader goed moet overslaan. Dat leer je in het begin volgens mij alleen maar met een leader die steeds dunner wordt.

Marksman

Ik heb het zo Geleerd van een toch wel goede instrukteur, en met een goudkopje slaat deze toch wel over.

Gert

Ja, dat is ook wel zo, maar toen je vervolgens voor het eerst met een droge vlieg ging vissen, viel dat niet heel erg tegen om die goed op het water te laten landen met een gestrekte leader?