Fluor carbon versus nylon

Started by Beertje, March 01, 2016, 14:05:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Vandaag  de "Nederlandese Vliegvisser"in de brievenbus. Er staat een heel verhelderend artikel in over:"fluor carbon versus nylon". Hierin wordt even afgerekend met een paar onwaarheden, en dat vliegvissers nog wel zo goed af zijn met gewoon nylon.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Aangezien ik geen abonnee ben en je me wel erg nieuwsgierig maakt:
Wat zijn volgens jou (na geinformeerd te zijn door dat artikel) de belangrijkste onwaarheden?

Beertje

#2
Jaaaa,... Had je nu maar een abo. Maar goed, moet je ook zelf weten. Onwaar: onzichtbaar in water,betere knoopsterkte (nylon is beter),weinig rek. Welwaar:neemt geen water op,is beterbestand tegen UV, Het zinkt wel sneller (3x) maar daar heb je als vliegvisser weinig aan als je b.v. met nimfen of streamers vist dan strip je de lijn relatief snel binnen waardoor de zink snelheid weinig bijdraagd aan aan het zinken.Vis je statich dan werkt het wel en kom je snel op diepte.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jo flyfishing

is al even geleden, maar nog steeds relevant denk ik:

http://www.yellowstoneangler.com/gear-review/tippet-shootout-seaguar-grandmax-trouthunter-orvis-mirage-riopowerflex-pline-dairiki-varivas-sa-climax-maxima-froghair-stoft-umpqua

Belangrijk voor bvb zeebaarsvisserij is ook de schuurbestendigheid, FC is ook in het voordeel hier.

Wateropname heeft een effect op knoopsterkte, ook hier is FC in het voordeel.

Quote
Since nylon absorbs water and fluorocarbon is supposed to be impervious to it, we conducted a few knot tests with materials that had been soaked for 4-5 hours. 
We found both the straight-pull break strength and knot strength for nylons did decrease - about 20 percent when wet. 
We found breaking strengths for fluorocarbon also decreased - however only about 3 to 5 percent when wet.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

IK zelf mis nog een ander ding: fluor carbon kinkt veel sneller dan nylon.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

Dat laatste ben ik absoluut niet met je eens!
Ik heb uitvoerig getest met de meeste goede merken fc, en de enige die echt extreem kinkt is de fc van Stroft.
Verder ben ik stellig van mening dat nylon over t algemeen zeker meer kinkt dan de meeste fc's.
Onzichtbaar is fc idd niet maar je ziet het echt wel minder in het water dan nylon.
Verder is het meeste nylon idd sterker op de knoop. Ook de gewone trekkracht is bij nylon meestal een stuk hoger.
Daarintegen is fc weer veel beter bestendigd tegen frictie en het neemt geen of in elk geval minder water op. Ook tegen uv is fc beter bestand.
Zinken doet fc ook zeker sneller en daarmee ben je met nymphen absoluut in t voordeel.
Een ander detail waar je denk ik rekening mee moet houden is dat nylon dmv het opnemen van water en de slechte weerbaarheid tegen uv, de trekkracht dus in rap tempo achteruit gaat.
Het verschil mbt de trek en knoopkracht wordt dus steeds kleiner naarmate de visdag verstrijkt.

Overigens heb je nogal wat verschillende soorten fc en nog meer soorten nylon, die ook allemaal zeer verschillende eigenschappen hebben. Knap lastig vergelijken zo.
Ben erg benieuwd naar het artikel in het vnv blad.
Op t moment zit ik in Slovenië 8) dus zal ik nog ff moeten wachten met het lezen van dat artikel.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Maurice108

Call me crazy
Maar Nylon is veel sterker en veel goedkoper dus keuze voor mij snel gemaakt
Heb nu Asso fluocoated nylon 0,10 mm 2,1 kg 😊 
Beste van 2 werelden
50 meter 4,99 😊

Wilco

Quote from: Maurice108 on June 02, 2016, 22:45:16
Call me crazy
Maar Nylon is veel sterker en veel goedkoper dus keuze voor mij snel gemaakt
Heb nu Asso fluocoated nylon 0,10 mm 2,1 kg 😊 
Beste van 2 werelden
50 meter 4,99 😊
Die hoge treksterktes gaan vaak wel ten koste van de elasticiteit. Heb ook een Trabuco nylon 0.08 met een treksterkte van 1.6 kg. Die lijn heeft geen enkele rek en gaat daardoor wel snel kapot.

MarcelN

Kilo's zeggen niets als er geen rek in zit, leuk voor een dode vis, maar als het beweegt ben je de sjaak :-\

Raymond

Quote from: Maurice108 on June 02, 2016, 22:45:16
Call me crazy
Maar Nylon is veel sterker en veel goedkoper dus keuze voor mij snel gemaakt
Heb nu Asso fluocoated nylon 0,10 mm 2,1 kg 😊 
Beste van 2 werelden
50 meter 4,99 😊

Even een gemakkelijk vraagje vanuit mijn luie stoel ;) : waar koop je dit spul?
::wtf::

Jever

#10
Quote from: MarcelN on June 02, 2016, 23:19:10
Kilo's zeggen niets als er geen rek in zit, leuk voor een dode vis, maar als het beweegt ben je de sjaak :-\

Ik ben het geloof ik niet helemaal met je eens, maar misschien snap ik niet goed hoe het zit of wat je bedoeld. Hypothetisch: de maximale breeksterke (=trekkracht) wordt deels bepaald door de rek in de lijn. Sommige lijnen rekken iets meer voordat ze breken, maar ze breken nog steeds op de maximale trekkrracht. Die maximale trekkracht is wat er vermeld wordt (met enige vrijheid van de fabrikant dan  ;)) Zolang de piekbelasting bij een plotselinge run van een vis onder de maximale trekkracht van je lijn ligt ben je OK. Of dat nu komt omdat je lijn rekt of gewoon enorm sterk is maakt daabij geen verschil behalve misschien voor het "uitscheuren" van de haak.

Anders zouden al die roofvissers met gevlochten lijnen een serieus probleem hebben met een lijn (vrijwel) zonder rek....

Of zit ik daar helemaal naast?

p.forel

Is volgens mij een factor van meerdere dingen
Hengel hoe buigt hij onder belasting
Vliegenlijn met of zonder rek
Tippet met of zonder rek
Een combo van deze dingen bepaalt welk tippet materiaal voor jou het beste is

wh82

Een van de verschillen tussen FC en Nylon is dat als FC onder hoge belasting komt het vervormt en niet meer herstelt. Nylon gaat gewoon terug naar zijn oorspronkelijke vorm.

MarcelN

#13
Quote from: Jever on June 06, 2016, 14:09:37
Anders zouden al die roofvissers met gevlochten lijnen een serieus probleem hebben met een lijn (vrijwel) zonder rek....

Of zit ik daar helemaal naast?
Al die roofvissers vissen natuurlijk wél met minstens 6 haken incl weerhaken, dat doen wij niet he ;)
Zodra er in FC een knoopje zit ben je de klos... zo zat ik ooit eens met de spinhengel te experimenteren met Berkley Nanofil, enorm sterk bij 0.06mm echt niet kapot te trekken, maar zodra daar een kinkje of beschadiging in zat, was het zó zwak dat je je spinnertje eraf wierp :o overigens totaal nutteloze lijn voor vliegvissers, maar dat terzijde :)

Wat 'Piet' forel zegt klopt wel, je combo moet in evenwicht zijn, ik vis met een vrij straffe 'One' en dan is een explosieve forel icm FC best wel linke soep.
Daarnaast drill ik niet zachtzinnig en controleer altijd na een paar worpen mijn tippet, zeker met discutabele windvlagen en vuil/begroeiing.
Toch blijf ik FC ook wel gebruiken hoor, je moet het alleen wel dubbel checken op knopen en betrouwbaarheid, dus op spanning zetten en een ruk erbij, liefst aan een object.