Pas op voor infectie van je PC

Started by Gert, March 02, 2012, 11:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Gisteravond was ik de klos: kreeg een waarschuwing op mijn PC dat er een virus (Blaster worm) was ontdekt en dat kon zogenaamd alleen maar verwijderd worden door een "Internet Security" pakket te kopen. (Waarschijnlijk is men vooral uit op je creditcard gegevens en email adres).

Voor de rest kon ik helemaal niets meer, geen enkel programma kon meer opgestart worden.
Ik vertrouwde het voor geen meter, maar kon de boel niet wegkrijgen, sluiten of wat dan ook. En ik kon dus ook niet meer op Internet zoeken wat dit voor rotzooi was.

Uiteindelijk lukte het wel om de filename te veranderen van isecurity punt exe en de PC opnieuw op te starten. Vervolgens het hele filetje weggegooid en nu doet ie weer normaal.
(Zit nu op m'n werk, maar zal vanavond ff een programmaatje draaien, want er is wel het e.e.a. te vinden via Google).

Ik weet echter niet hoe ik er precies aan gekomen ben, maar ik was o.a. op dit forum ingelogd. Dus pas op...

Groet,
Gert


MarcV

Super dat je het meld!

Met het forum is niks mis, heb ik nu net even bekeken. Wat je even moet doen is Windows in veilige modus opstarten, en je virusscanner even laten draaien. Als je die niet hebt kun je gratis AVG downloaden (ook in veilige modus). Het kan maar zo zijn dat je virus binnengekomen is door een andere website, of downloaden.

Heb je vragen stuur me dan maar een PM of post het hier :-)

Gert

#2
Okay Marc, bedankt.
Ik ging er ook niet vanuit dat het rechtstreeks via het forum kwam, maar misschien wel indirect via een link of tip van iemand.
Zou een beetje lullig zijn als ik achteraf tegen iemand zeg: o ja, had ik laatst ook, precies hetzelfde ;D



Gert

Quote from: Gert on March 02, 2012, 12:51:59
Okay Marc, bedankt.
Ik ging er ook niet vanuit dat het rechtstreeks via het forum kwam, maar misschien wel indirect via een link, of via een tip van iemand.
Zou een beetje lullig zijn als ik achteraf tegen iemand zeg: o ja, had ik laatst ook, precies hetzelfde ;D

Ik heb trouwens een McAfee virusscanner, maar die heeft het niet ontdekt >:(

weerwolf

Gert, waarschijnlijk te laat.........maar vooral niet dat pakket downloaden dan zijn de rapen gaar. Dat is net wat ze graag willen en het begin van het eind.

Ga je virusscanner updaten en download spybots search and destroy en laat deze scannnen.
Gooi al je tempfiles weg in windows en je profiel.
wil je echt zeker weten of je alles kwijt bent dan moet je nog een paar programma's als spybots eroverheen halen. Maar pas ook hier mee op want er zijn veel progjes die veel beloven en het tegenovergestelde doen.


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gert

Quote from: weerwolf on March 02, 2012, 13:57:52
Gert, waarschijnlijk te laat.........maar vooral niet dat pakket downloaden dan zijn de rapen gaar. Dat is net wat ze graag willen en het begin van het eind.

Nee hoor Roel, niet te laat - ik ga zoiets echt niet zomaar downloaden. Ben 1 keer slachtoffer geweest van internetfraude en sindsdien altijd wantrouwig met dit soort dingen.

Zal vanavond of morgen ff naar die progjes kijken. Dank voor de tips.

weerwolf

Gert,

In dit geval is je wantrouwen gezond  :)

Google even op welk blaster virus je hebt en gebruik dan de TDSSKiller.exe van kaspersky
gebruik deze ook http://www.safer-networking.org/nl/download/index.html
daarna combofix http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/combofix
en daarna je eigen virusscanner updaten en de hele pc scannen.

Wil je 100% zekerheid dan moet je de harde schijf lowlevel formateren en een nieuwe installatie doen, dat is wat ik voor klanten doe want vaak krijg je weer gezeik na de tijd. Maar bovenstaande moet afdoende zijn. 1 merk spywarescanner heeft te weinig zin, clean met meerdere scanners!

succes.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

drefter

Op de zaak hebben er 2 comps last van gehad en die draaien allebij panda virus scanner maar die ontdekten het ook niet via een update van acrobat reader waarschijnlijk.

Gr Martin

geert


Cybercriminelen uit Oekraïne doen aanvallen op internetbankieren




Antivirusprogramma's hebben niets door
vrijdag 2 maart 2012
Door: Monique Smits
Categorie: Samenleving

Miljoenen computers met Microsoft Windows waarmee wordt gebankiert op internet, liggen onverdedigbaar bloot voor plunderaanvallen door cybercriminelen.
ABN Amro, ING en Rabo hebben tegenover Het Parool bevestigd dat hun rekeninghouders getroffen worden door de cyberaanvallen.

Tijdens een onderzoek van de Universiteit van Bonn en het Duitse Security Lab van virusbestrijder G Data werd ontdekt dat geen enkele virusscanner in staat is de inbraak op de pc van de gebruiker thuis te herkennen, laat staan te voorkomen.
Volgens virusbestrijder G Data wordt slechts in 12% van de gevallen een nieuwe 'banktrojaan' door een antivirusprogramma herkend.

De cliënt ziet op zijn computerscherm gewoon zijn overboeking uitgevoerd worden. Achter de schermen voert de crimineel onzichtbaar een betaling van soms duizenden euro's uit naar een rekening in Zwitserland. Antivirusprogramma's hebben niets door.

G Data vreest dat dit flink gaat groeien. 'Er is een sterk vermoeden dat er Oekraïense bendes achter zitten, omdat ze toeslaan tussen negen en vijf lokale kantoortijd in die regio.'

Bron: Het Parool
















Rossie69

hahaha dat we daar dan sommige dan intrappen.

bedankt voor de waarschuwing.

John

Draai al een aantal jaartjes met Bullguard. Tot op heden geen problemen met virussen of andere enge computerdingetjes.


Toch voor de zekerheid de linkjes van Roelof even proberen. je weet maar nooit ;)