CDC zinkt

Started by Arie de Vries, August 17, 2014, 11:33:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Deze zomer in Frankrijk, Jura eerste ervaringen opgedaan met vliegen met CDC vleugeltjes. (O.a. Yellow Sally ) geen succes, niet alleen niks gevangen, maar had ook veel problemen met de zichtbaarheid van de vlieg. Uit het boek Wondervliegen 2 van Leon Janssen begrijp ik dat ik me niet druk moet maken om het drijfvermogen," het vliegje hangt in het oppervlak als een uitkomend insect."
Waar ik me dan wel druk om maak is de zichtbaarheid. Zeker op stromend water ben ik de vlieg meteen kwijt. Hoe weet je dan dat je beet hebt? Kortom hoe blijven jullie de vlieg zien?

Of moet je toch iets van CDC olie gaan gebruiken om de vlieg meer drijfvermogen te geven? Wat dan weer niet overeenkomt met de tekst uit het boek.
Groet, Arie

Patrick(WF)

Ikzelf gebruik voor mijn cdc vliegen altijd cdc vet. Op je vinger word dat door
de warmte van je huid vrij dun en zijn je veertjes daar goed mee in te vetten voor
extra drijfkracht. Wel even serieus blazen zodat de fibers weer mooi los komen.
Ik doe dit altijd een dag van tevoren met een aantal zodat ze goed de tijd hebben
om in te trekken en te drogen. Mochten ze echt doorweekt zijn dan wissel ik gewoon.
En bij wilder stromend water neem ik altijd vliegen met een wingpost van antron.
Mooi fel kleurtje of gewoon wit en dus goed zichtbaar.

Succes
Groet Patrick

Koen

Ik gebruik ook altijd een drijfmiddel. Wel spaarzaam gebruiken. Wat je wel hebt is na dat ie gepakt is hij niet altijd meer wil drijven. met behulp van een Amadou krijg je hem weer goed droog en dan weer wat drijfmiddel er op en gaaaaaaan :)

ik ben zelf wel fan van  vision cdc float (dun) en heb nu van airflo die spray. Die werkt ook goed.

pepertje

CDC olie werkt top ook na het vangen van een vis 1 zwiep en droog vissen gaat weer door.
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

Inderk

Mensen doe niet zo moeilijk met allerlei soorten drijfblurb!!!

Een elastiekje volstaat!  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=eOPDH6E1zOY
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Eerst elastiekje, dan lekker een druppel drijfblurp er op Henkie  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Wel effe je regenvest aantrekken voor je je vlieg aan het elastiekje bevestigd
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Arie de Vries

Blijft de vraag, hoe zie je een Yellow Sally op haakje 20 die zich al dan niet drijvend net op of in de waterspiegel bevindt, of beter, hoe zie je of merk je de aanbeet?
Groet, Arie

Scaramouche

Meestal zie je de aanbeet wel aan een kringeltje in het water, zelfs als de vlieg vlak onder het oppervlak zweeft.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rena

Quote from: Arie de Vries on August 17, 2014, 23:28:09
Blijft de vraag, hoe zie je een Yellow Sally op haakje 20 die zich al dan niet drijvend net op of in de waterspiegel bevindt, of beter, hoe zie je of merk je de aanbeet?

Als ik met kleine patronen vis zie ik de vlieg ook niet altijd.
Ik schat dan de stroomsnelheid en de plek waar mijn vlieg moet zijn in, meestal klopt dit vrij aardig.
Het is niet altijd mogelijk om een toef antron op een klein patroon te zetten omdat dit de eigenschappen van de imitatie veranderd.
Zoals al eerder is opgemerkt werkt een elastiekje perfect, ik maak de vlieg meestal verder droog met van de poeder.

Inderk

In Frankrijk ving ik mijn vissen ook aan "onzichtbare" vliegen tippet 10/100 haakje 24.
Als ik een kringetje zag waarbij ik vermoedde dat mijn vlieg daar ergens moest zijn, sloeg ik aan.
Soms zonder succes vaak met succes.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Arie de Vries

Jammer dat ik eerstvolgende NNVV bindavond er niet bij kan zijn, anders konden we mooi yellow Sally's op haakje 24 binden...leren
Groet, Arie

macfly

Easy Dry en Top Float van Loon doen het perfect met CDC-vliegen!

Troutbuster

Broeders!

In principe gebruik ik CDC maar op 2 type vliegen

1) bunch wing dry flies
2) F- flies

De bunch wings blijven erg lang drijven, naast de CDC vleugel, hebben deze patronen ook een kwaliteits hackle en dat scheelt!!

De F- flies willen wel eens ten onder gaan, ik gebruik steevast 3 veertjes (#14,16 en 18)

Toch over het algemeen weinig "last" van zinkende CDC, maar ik weet wel dat er CDC is én CDC ....!!! ::) ::)

Kwaliteit verloochend zich nou eenmaal niet (geld voor materiaal en bindtechniek!)

Gr

Jan
"Petri Heil"